Thursday, December 31, 2009

azam? resolusi?

salam.
oui! apa cite?
malam ni malam new year, beb.. lu orang tak nak g poya2 ke? mana la tau, kan, nak tenguk bunga api ke, tenguk manusia beribu2 kt dataran, berpusu2 kt KL, tak tentu hala tujuan belaka.. mana la tau..
tak pun, malam kang tunggu gerhana, tengah malam depa kata.. boleh buat solat sunat gerhana. mana la tau..
lu orang ada azam tahun baru ke? resolusi tahun baru? ada? kalau ada, bagus la. kalau takde pun, bagus jugak.. bukan apa, tiap2 hujung tahun, pasang azam bukan main, tapi haram!
gua, secara peribadi, takde la azam @ resolusi tahun baru ni.. tak main la azam tahun baru, beb.
gua pasang azam jugak, tapi azam gua bersifat harian. dan azam gua bersifat exclusive antara gua dengan tuhan je, beb. tapi kali ni gua kongsi la sikit apa yg konon2nya exclusive sangat tu.. takde la yang gua azam @ pinta @ doa, melainkan tuhan jadikan gua lebih baik pada hari2 yg mendatang daripada hari2 yang berlalu. tu je.. baik dari segala segi, zahir batin, habluminannas, habluminallah. gitu la kira2nya..
nak minta banyak2 dengan tuhan pun berasa malu jugak, tau. ye la, Dia bagi tak henti2 selama mana kita menghirup udara di alam maya lagi fana ni, tak minta pun Dia bagi jugak, minta pun Dia bagi jugak, tapi part kita nak layankan Dia, boleh dikira, berkala2 dan kurang kesungguhannya. gua cakap gua, bukan lu orang, k..
lagipun tak lama mana nak mati dah, nak minta amende lagi kat tuhan, beb. minta dipermudahkan semasa sakaratulmaut, semasa dihisab, agar beroleh peluang bertemu Nya nanti dalam keadaan wajah kita berseri2. itu je.. insyaAllah.
akhir sekali gua nak minta kat tuhan agar hati gua tak lekat pun pada dunia ni walau sekelumit pun kerana dunia dan seisinya pada hakikat akan menjadi fitnah pada kita jua. tiadalah kehidupan dunia ini melainkan kesenangan yang menipu.
itu je la yang nak gua kongsikan dengan lu orang malam ni. semuga lu orang senang hati selalu, insyaAllah.
selamat!

Monday, December 28, 2009

kesempitan dan kelapangan

salam.

di dalam masa kelapangan hawa nafsu dapat mengambil bahagiannya kerana gembira, sedang dalam masa sempit tidak ada bahagian sama sekali untuk hawa nafsu.

orang arif jika merasa lapang lebih khuatir daripada jika berada dalam kesempitan.

Allah melapangkan bagimu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan, dan Allah menyempitkan bagimu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah.

terjemah al-hikam

Saturday, December 26, 2009

cari amende, beb?


salam.
apa cite?
brasa lama beno tak menulis. sibuk layan dunia, beb.. racun tak berkesudahan..
ni nak cite sikit. ada sorang kaum tu, dia nak cari tuhan. padahal tuhan dah terlalu nyata, tapi dia tak nampak2 jugak.. tapi itu cite lain la.. jadi mamat ni pun pg la merata, jumpa orang sana sini, tanya itu tanya ini, buka kitab tutup kitab, last2 dia berjumpa dengan satu kaum. dia pun tanya la kat kaum ni, apa cite, nak cari tuhan macam mana, kat mana..
kaum ni dengan ceren je tanya kat mamat tu, "diri lu sendiri lu dah jumpa cari ke?" "mana diri lu, mana lu, cuba lu tunjuk kat gua!" mamat tu pun tunjuk la kat badan dia, tapi kaum ni cakap itu bukan dia, tapi badan dia. mamat tu pun tunjuk la muka dia pulak, tunjuk tepat kat batang hidung, kaum ni cakap lagi itu bukan dia, tapi batang hidung dia. mamat tu cubit2 n tarik2 kulit dia tunjuk itu la dia, tapi kaum ni tetap cakap itu bukan dia, tapi kulit dia saja.. last2 mamat tu pun tanya kat kaum ni, "habis tu mana gua, kalau seme gua tunjuk bukan gua?" kaum ni pun jawab,"tu la pasalnya. diri lu sendiri pun lu tak jumpa cari, apa cite nak cari tuhan pulak ni.."
mamat sorang tu terkedu terus.. kaum ni bukan saja tak jawab soalan original mamat tu, tapi siap tanya pulak soalan maut kat mamat sorang tu.. itu yang terencat terus mamat tu nak jawab. mati akai, bak kata oghang perok.. sabo je la, yop!
so, what's d moral of d story? the lesson here is, lu faham sendiri la. kalau tak faham jugak, memang lu tak faham.
ada reti? : \

Friday, December 25, 2009

: )


happy birthday adek!


kasih itu,

untuk selamanya....


nun kaf 2009

seeing n believing

seeing isn't believing.
believing is seeing.

*happy birthday adek! luv u!

Wednesday, December 23, 2009

if i fell in luv with you

if i fell in luv with you
would you promise to be true
and help me understand
coz i've been in luv before
and i've found that luv was more
than just holding hand
if i give my heart to you
i must be sure
from the very start
that you would luv me
more than hurt
if i trust in you
oh please
don't run and hide
if i luv you too
oh please
don't hurt my heart
coz i couldn't stand
the pain and i
would be sad
if i knew luv
was in vain
so i hope you see
that i
would luv to luv u
the beatles

Tuesday, December 22, 2009

hidup @ hayat @ nyawa..

salam.
hidup perlu tekanan @ stress @ pressure @ deadline.
hidup juga perlu matlamat @ objektif @ sasaran @ target.
hidup juga perlu makan, minum, berkeluarga, berumahtangga, bekerja.
walau bagaimanapun, bukan itu sebab hidup.
bukan.
hidup sebabnya untuk...
menyatakan.
yang di atas tadi itu semuanya hanyalah keperluan @ kehendak agar hidup dijanakan.

jadi, hidup untuk apa? sebab apa?
untuk menyatakan apa?
fikir, jangan tak fikir, tau.

saja la bagi lu orang dan gua berfikir sementara menantikan asar.
emm, dah jumpa jawapan nanti @ rasa2 dah jumpa jawapan nanti, bagitau la.
kongsi2 la, jangan kedekut, k.

selamat!

Monday, December 21, 2009

bz as a b..



salam.

it's already in the wee hour of the morning and i'm still awake. u know why? i'm marking exam scripts and i'm buying time coz the deadline is getting nearer. simply put, i'm up to my nose with chores and responsibilities and commitments and escapism.. layankan saje..
thus the reason for my not being able to pen down stuff here. tak kisah la, kan..
got something to share with you. got it from my niece ages ago. just thought that it's worth sharing. so, enjoy, and ponder over it, k!

life-

grudges are a waste of perfect happiness,
laugh when you can,
apologise when you should,
let go of what you can't change,
love deeply and forgive quickly,
take chances,
give everything,
have no regrets,
life too short to be unhappy,
you have to take the good with the bad,
smile when you are sad,
love what you got,
and always remember,
what you have,
never forget to learn from your mistakes,
but never regret..
izzati

goodnite! :)

Friday, December 18, 2009

apa yang dihajati?

salam.
apa yang diidamkan, dihajati, diingini, diazamkan, sempena tahun baru hijrah, sempena berlanjutnya usia, sempena berkurangnya umur?
tanyalah hati nurani lagi suci.
tanyalah, agar puashati.
dan carilah, carilah, sehingga ketemui.
insyaAllah.

Thursday, December 17, 2009

salam maal hijrah

i said to the man who stood at the gate of the year,
"give me a light that i may tread safely into the unknown,"
and he replied,"go out into the darkness
and put your hand in the hand of God.
that shall be to you better than light
and safer than a known way."
-salam maal hijrah 1431-

congrats!


congrats to the malaysian football team for winning the gold medal in the sea games after a lapse of twenty years. albeit a deflected goal.. : )

Wednesday, December 16, 2009

mimpi-mimpi..

salam.

mimpi. *

semua orang bermimpi,

tapi bukan semua orang boleh mengingati mimpi.

kadang-kala, hanya samar2 yang mampu diingati.

kadang-kala juga, tempat yang dilihat dalam mimpi

seolah pernah dijejaki. kadang-kadang..

namun, pernahkah kamu

melihat diri mu sendiri

di dalam mimpi-mimpi?


*untuk deena :-}


Monday, December 14, 2009

Sharabul-Ashiqin -II

salam.
bab yang kedua pada menyatakan perbuatan tariqat.

ketahui bahawa tariqat itu tiada lain dari haqiqat, kerana tariqat permulaan haqiqat, seperti syariat permulaan tariqat.
sabda rasulullah saw: tariqat itu perbuatan ku.

adapun permulaan tariqat itu tawbat, seperti tawbat nasuha dari segala yang madi, kerana firman Allah: hai segala kamu yang beriman, tawbatlah kamu kepada Allah dengan tawbat nasuha, yakni sesudah tawbat jangan kembali lagi. 66:8

lagi firman Allah: bahawa sesungguhnya Allah kasih akan orang yang tawbat, dan kasih akan orang yang menyucikan diri. 2:222

dan tariqat itu tarqul-dunya, yakni tidak menaruh harta dunya banyak, lebih dari dimakan dan diperkain. seperti sabda rasulullah saw: barangsiapa yang menyerah diri pada Allah, padalah.

dan tariqat itu menuntut Allah Ta'ala bersungguh-sungguh dan bersahabat dengan orang yang bermaqrifat, benci pada segala yang dilarang Allah, solat sunat, rawatib, tahajjud, dhuha dan nawafil barang kuasa kita, tasbih dan zikrullah dan tilawah al-Quran dan puasa ayyamu'l-bid, yawmul-ithnayn dan yawmul-khamis dan asyura, rejab, shaaban, zulhijjah, kurang makan minum, kurang berkata-kata, kurang tidur, jauh dari orang dan berpada-pada.

sekalian perbuatan tariqat namanya, tiada lain daripada haqiqat. jangan disangka tariqat kecil, kerana tariqat pakaian Nabi saw.

adapun minta makan, kepada syariat, jikalau ada padanya cukup pagi dan petang, jika pergi meminta, haram hukumnya.
adapun kepada tariqat, jika tiada dapat berdiri solat fardhu, harus pergi meminta, itupun jangan banyak, seqadarmu sekali makan juga. jika lebih dari sekali makan, berikan pada faqir.
adapun kepada haqiqat, jangan minta sekali-kali, kerana rizqi kita tersurat pada Lawh al-Mahfuz.

adapun perkara tariqat Muhammad Rasulullah saw banyak lagi tiada tersurat.

wallahualam.

Sunday, December 13, 2009

dead poets society

seize your time,
and make your life
extraordinary!
dead poets society

Friday, December 11, 2009

tua dah gua ni..

salam.
just got back from pj. ada knduri kt rumah parents..
pagi td peginya.. i went alone on my bike because my wife had to be at school, so the kids were left at their aunt's place a stone's throw away from my house..
kenduri doa selamat sempena perkahwinan abang gua, untuk kali keduanya.. : )
keluar rumah pkl 7 steng, ikut jalan sabak bernam.. dua kali jugak la berhenti nk mmbetulkan urat. masa masuk federal highway, ikut jalan moto, kt subang jaya, ada roadblock pulak..
gua bawak moto 500cc, bila polis tu tenguk lesen n roadtax, dia sound la kt gua sebab lesen gua B2 je.. tapi mamat yg rupanya macam 'in-charge' tu pun cakap, "kalau budak2 muda memang saya dh saman ni..".
aik! maknanya dia nk ngatakan yg gua dh tua la, gitu?
sabo je la.. : -/ dia tenguk janggut gua putih gamaknya kot..
tapi ada baiknya jugak, sebab gua tak kena saman, beb!
pastu, siap nyembang pulak dgn in-charge tu, kiranya macam berbalas pantun n berkenal-kenalan la, untuk lbh kurang 10 minit.. dia siap pesan gua bawak moto baik2. tu yg tak tahan tu..
saje la cite dgn lu orang.

d moral of the story: bagi sesiapa nk nyimpan janggut, pastikan ia putih! pulak!

Wednesday, December 9, 2009

tika rindu datang menyapa

tika rindu datang menyapa
kasih ku
sungguh jiwa
berasa gundah
cemburu
menusuk celahan
daunan kehidupan
walau seketika
tidak berkata.
rindu ku
pada mu
tetap seperti selalu
yang dulu
sewaktu
mula bertemu
di hujung lara.
hari hari
berlari
berlagu rindu
tetap
ku
kejar.
mengharap
kau menoleh
dan mendakap ku
erat dalam pelukan
kasmaran.
guala! (baru je tadi..)

Tuesday, December 8, 2009

jumpa dah!

salam.

jumpa dah buah sebih gua! alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.

pagi td lagi sekali ke ipoh sebab ada meeting lagi. tempat yg sama jugak.. sesampai je kt sana terus pergi ke tempat yg gua parking kete semalam.. hampa. tapi masih bersangka baik. gua pun pegi la jumpa dengan pekerja kt situ. tanya pada diorang, ada tak terjumpa buah sebih masa menyapu. "takde," diorang cakap, tapi nanti diorang tolong tanyakan.

masa tu pukul lapan, meeting lapan steng.. jadi gua pun pegi restroom jap, pastu sambil berasap sambil meninjau2 sekeliling. mana la tau, kan. berat je hati mengatakan buah sebih gua ada berdekatan.

dekat lapan steng gua pun pegi la kt bilik meeting tu. tak sampai lima minit datang seorang pekerja dan panggil gua. "cikgu, ni tasbihnya'" kata dia.

ya Allah, gembira hati ni. memang gua dah pasrah, pasrah yang sesungguhnya.. namun Allah membalas kepasrahan gua dengan mengembalikan buah sebih gua.. syukur!

ni dia gambar buah sebih dan pisau @ dagger yang gua beli hampir lima belas tahun yg lalu dari mamat uzbek tu.. takde hebat mana, kan. sentimental value je lebih, beb!

Monday, December 7, 2009

buah sebih gua tercicio, beb!



salam.
adoyai, cicior buah sebih gua, beb..
cite nya gini.
hari ni, pagi2 lagi gua dh driving g ke ipoh. ada meeting untuk marking paper bi spm..
seperti lazimnya bila gua sendirian, gua tak switch on radio dgr lagu. gua lagi suka dengar lagu yang bermain di dalam dada. jadi, gua pun mengentel buah sebih sambil driving. lbh kurang sejam lbh2 sikit, sampai la kt ipoh. yang gua perasan, gua letakkan kt seat sebelah bila habis main muzik dalam jiwa, tapi masa balik tadi, dekat pukul empat jugak la, time hujan, lbh krg dh drive 10 minit, gua cari buah sebih dah takde!
adoyai!. jenuh gua memikio, mana gamaknya pegi buah sebih gua tadi tu.. takde la hebat mana buah sebih tu nya pun, tapi sentimental value nya tak leh di cari ganti le.. gua beli buah sebih tu bersama dengan dagger @ pisau uzbek semasa pameran antarabangsa islam tahun '95. lama jugak tu, beb.. jadi, kira2nya sayang yg teramat la..
puas dh gua pikio kan pkara ni.. rasanya cicior masa gua keluar dari kete gamaknya.. satu je harapan gua. harap2 caretaker kt tempat tadi gua pergi bila menyapu esuk pagi terjumpa la benda tu.. dan semuga bila gua tanya dia esuk, dengan sukacitanya dia memberi kembali pada gua buah sebih tu. gitu le harapannya.. semuga Allah kabulkan hajat gua ini, insyaAllah.
apa pun, gua pasrah, beb!

if you hope, get ready for disappointment too..
when our heart stops hoping, our mind stops believing..

Sunday, December 6, 2009

rindu pada mu

rindu pada mu
itulah yang ku rasa
di siang sepi
di malam hening
dinihari mencengkam
rindu tak terperi
sepi tak terubat
selagi kau tiada
selagi belum bersua
selagi itu
merintih
dan terus
merintih
pada mu
tanpa
jemu
tanpa
jemu
-ku2gile-
(sebentar tadi..)

sejalur cahaya

sejalur cahaya
o kekasih
cukup sudah
ini gelita
meski
tahu aku
sering kau
ada di sisi
selalu
namun
biarkan jangan
terus aku
merayu
o kekasih
kurnia pada ku
sejalur cahaya
yusuf fansuri 080509

Friday, December 4, 2009

hujan

CIKGU: Arip (Arip! ),kenapa kamu datang lewat hari ini??
ARIP : Hujan lebat cikgu.
CIKGU: Semalam,kenapa awak tak hadir??
ARIP : Hujan,cikgu.
CIKGU: Aik! Hujan juga. Habis, kalau tiap-tiap hari hujan??
ARIP : Banjir, cikgu.
CIKGU: @#%#@&%#@$

kepada kaum yang banjir tu, sabo je la bebanyak..

oghe kito tuuuu..


welcome to klate..

Jejak Kaki Diriku dan Tuhanku


Suatu malam seorang pemuda bermimpi. Dia bermimpi berjalan bersama Tuhan di sepanjang pantai. Ketika memandang ke langit, pemuda tersebut melihat tampilan perjalanan hidupnya. Setiap tampilan ia melihat ada dua pasang jejak kaki di pasir: satu adalah jejaknya, dan jejak lainnya adalah jejak Tuhan.
Ketika saat-saat terakhir kehidupannya tampil di hadapannya, dia melihat kembali jejak kaki yang ada di pasir. Dia menyadari bahwa beberapa bagiaan waktu dalam hidupnya hanya terdapat satu pasang jejak kaki. Dia juga menyadari bahwa hal itu terjadi ketika saat-saat paling buruk dan bermasalah dalam hidupnya.
Hal ini menggangu pikirannya dan ia bertanya kepada Tuhan tentang hal tersebut:
“Tuhan, Engkau mengatakan bahwa ketika aku memutuskan untuk mengikutimu, Kau selalu berjalan bersamaku sepanjang waktu. Tetapi aku menyadari bahwa selama masa dimana hidupku penuh dengan masalah dan penderitaan, di sana hanya terdapat satu jejak kaki. Aku tidak mengerti kenapa ketika saat-saat dimana aku memerlukan Mu Engkau malah meninggalkanku.”
Tuhan menjawab: “Anakku yang aku sayangi, Aku mencintaimu dan Aku tidak pernah meninggalkanmu. Selama masa ujian dan penderitaan, ketika kau hanya melihat sepasang jejak kaki, saat itu Aku memikulmu.”


yang mengenal dirinya mengenal tuhannya

Wednesday, December 2, 2009

sembunyi! sembunyi!



cahaya
yang
sembunyi
rupanya
lebih
bernilai
bagi
seorang
yang
bernama
kekasih


adapted from abuyusof

lalu dijawabnya..

neraka itu bukan tempat orang jahat
neraka itu kampung pulang tauhid
yang salah

ABDULLAHJONES 28 nov '09

happy birthday..

Age is a question of mind over matter.
if you don't mind, it doesn't matter.


yesterday is history, tomorrow is a mystery.
today is a God's gift, that's why we call it the present.
so, happy birthday to gua! : )


Tuesday, December 1, 2009

Doa

Tuhanku
dalam termanggu
aku masih menyebut nama Mu

Biar susah sungguh
mengingat Kau penuh seluruh

cahaya Mu panas suci
tinggal kerdip lilin di kelam sunyi

Tuhan ku
aku hilang bentuk
remuk

Tuhan ku
aku mengembara di negeri asing

Tuhan ku
di pintu Mu aku mengetuk
aku tidak bisa berpaling

-Chairil Anwar
13 November 1943

Monday, November 30, 2009

pohon apa, ye?

salam.

gua nak tanya satu soalan. kalau lu boleh jawab, kira champion la..
namakan pohon yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting ada 30 daun,
setiap daun ada 5 buah, 3 di bawah teduhan mentari dan 2 di bawah sinaran mentari.

amacam, tau tak?

tau tak?

tak tau cakap je la.. : )

oui! tau ke, tak tau?


give up?

betul ni?

confirm tak tau, ek?


ok la, gua pun kesian kat lu jugak, jadi gua bagitau la jawapannya.


ye la, kalau tak bagitau, nanti lu orang tidur malam terbayang2 pulak....




jawapannya jeng! jeng! jeng! adalah:
pohon tahun!
dalilnya?
pohon itu adalah tahun, ranting yang 12 adalah bulan, daun yang 30 adalah hari,
buah yang 5 adalah solat lima waktu, 3 waktu dikerjakan pada waktu yang gelap,
2 waktu pada siang hari.
ok? puashati? kalau tak puashati, baca posting di bawah, k.
selamat!
solusi isu =10

sabar..

salam.


sabar itu subur,

tak sabar masuk kubur.





ada faham?

last day takbir..

salam.
gua baruuuu je sampai dari johor.. boleh tahan la jugak badan punya condition. ye la, keluar rumah jumaat, ni dh isnin, beb.. tapi sebelum gua cite ttg outing gua ke johor, saja nk ingatkan, oui! nk takbir, takbir la puas2.. klu x, kena tunggu raya tahun depan pulak , beb!
tergelincir saja matahari maka tamatlah waktu takbir secara rasminya..

wallauhualam.

Thursday, November 26, 2009

gua..



guala!

Sharabul-Ashiqin -1

salam.
bab yang pertama pada menyatakan perbuatan syariat.

ketahui bahwa yang dinamakan syariat itu sabda Nabi menyuruh kita berbuat baik, melarang berbuat jahat. seperti sabda Nabi:
Yang syariat itu kata2 aku.

adapun kata Nabi daripada Allah jua. seperti dalil al-Quran bukan daripada kehendak hatinya berkata. adapun Nabi mengatakan bahwa Allah esa tiada dua, tiada sebagaiNya, tiada bertimbal, tiada sekutu dan sebangsa, dan tiada serupa, dan tiada berjihat dan tiada bertempat. seperti firman Allah:
tiada sebagaiNya suatu pun. 42:11
Maha Suci Allah tiada dapat diperikan. 6:100

adapun perkara syariat itu shahadat, solat fardhu, memberi zakat, puasa fardhu, jika ada berzawadah pergi naik haji.
adapun syariat tiga perkara: suatu syariat barang dilihat tiada dilarang, suatu syariat yang disuruhnya, suatu syariat yang diperbuat Nabi. seperkara lagi kita membawa iman akan Nabi bahwa ia pesuruh Allah. barang katanya sungguh, barang perbuatannya benar.

barang siapa iqtikad tiada sungguh atau tiada benar perbuatannya, kafir! kerana Nabi dijadikan Allah lebih daripada sekalian makhluq. apabila ia lebih dari makhluq sekalian, barang perbuatannya benar, barang katanya sungguh. barang siapa akan Allah, nescaya dituntut perbuatan Nabi, maka sempurna berahi dan sempurna ma'rifat kerana ia sempurna berahi dan sempurna memakai suluk. barangsiapa tiada mengikut fi'ilnya, naqis (kekurangan) dan sesat hukumnya, kerana syariat dan tariqat dan haqiqat pakaian Nabi. apabila kita tinggalkan satu dari tiga ini, naqis hukumnya. jika haqiqat tiada dengan syariat, binasa.

adapun barangsiapa mengerjakan solat, puasa, makan halal, tinggalkan haram, berkata benar, tiada laba, tiada dengki, tiada minum tuak, tiada mengumpat orang, tiada mengadu-ngadu, tiada zina, tiada uyub, tiada riya', tiada takabur - banyak lagi misalnya - ia itu memakai syariat. keran perbuatan itu perbuatan Muhammad Rasulullah yogya kita turut supaya dapat kita kedalam tariqat, kerana tariqat tiada lain dari syariat.

seperti firman Allah: barang yang diberikan Rasulullah kepada kamu ambil daripadanya. 59:7

adapun perkara syariat banyak, mana dapat sekalian disebut? dalam kitab ini isyarat mukthasar jua. barangsiapa berahi akan Allah, yogya dicari dengan budi pula.

wallahualam.

nostalgia..

Tiba-tiba aku teringat padamu,
Itukah yang dikatakan rindu?
Engkau lebih mengetahui, kan....

perasu, 1993

Tuesday, November 24, 2009

tua, beb!


letih, beb! hari ni..


tua dh, gamaknya..

layan....

Monday, November 23, 2009

balik pj..

salam.
as stated in the previous entry, i went back to pj last saturday. stayed for two nites, but it was worth it, what with the quality time spent..

my family and i left at around 93o that morning.. it was almost 1pm when we arrived. had to be careful driving coz it was raining all the way. still, i managed to maintain at the speed of 120kmh..

petang sikit, around 3 kot, went to digimall with hakam, an old friend whom i've known since '78.. lama tu, kan.. i wanted to buy an mp3 @ mp4 player for iliya as a gift for her achievement in the upsr. but when i got there, i succumbed to temptation and bought an mp5.. pulak!
iyekan je la, kan..

the rest of the day and night was spent at home with my parents, especially my mum. nyembang2 le, sementara berkesempatan..

that night i slept rather early, kiranya sort of catch up on my sleep.. biasa la, weekdays i usually sleep past midnite, before dawn dh cargas, so weekend would be the time to recover la, konon2nya..

the next day, sunday, as promised, after breakfast, took the children to al's apartment for a dip in the pool.. with the cold weather, the water was very chill, tapi terjun jugak with the kids and al. kira ok jugak la, managed to swim a distance..

then we had lunch at jm briani restaurant at giant kota damansara. al and i had mutton, the rest chicken je. the meat was tender, the rice was just the right portion, so considering all aspects, it was a wonderful lunch.

later2 in the afternoon, i was back at my parents place. abang, my eldest, and ajib, another brother, came with their families.. mriah!! walaupun tak cukup korum.. guess mak was the happiest of them all, as usual la, to see her children, and grandchildren at her place..

that night went to hakam's after dinner. was there for an hour. nyembang2 jap, layan sebal dua, then got home and watched spurs thrashed wigan 9-1!

this morning, as usual, had breakfast with my parents and family.. then, surprise! surprise! deena came all the way from sepang to meet me. it was 15years ago the last time we met.. had a drink with her, then she came over to my parents place to meet them and my family, then at noon i went to giant klana jaya pulak. the kids want to perabihkan duit papa dia!

after lunch at 330pm left for home in the rain. got home at half past six, washed the car, after maghrib took everyone for dinner, did laundry, and now here i am typing away..

well, it's already past midnite. got other things to attend to.. esuk2 kita nyembang lain, k

nite.

Friday, November 20, 2009

cuti sekolah datang lagi..

salam.

hari ni last day, beb. ye! ye! cuti sekolah datang lagi.. just what i'm looking forward to.. : )

tak la lama mana pun, sebulan lebih sedikit je @ 6 minggu je @ 44 hari je @ 1056 jam je @ 63,360 minit je @ 3,801,600 saat je.. ikut la mana lu nak kira, janji kita cuti!

ramai orang sangka bila cuti sekolah ni, maka cikgu2 semenya bawak bertenang je la.. pada zahirnya, nampak gitu la, tapi tidak la sepenuhnya cuti dok saja, layan kepala je..

ada yang kena jaga exam spm @ stpm, ada yang marking exam scripts, ada yang kena pg kursus, dan pelbagai lagi. jadi, mana ada cuti straight je, beb!

apapun, gua sangat bersyukur kerana cuti datang lagi. lega rasanya, walaupun hanya sementara.. dapat la layan amende yang nak dilayankan tapi tak dan nak dilayankan..
gua, on a personal note, agak tied up la, bak kata orang puteh. nak tau gua punya itenary?
ok, esuk pagi balik pj rumah parents gua sebab nak hantar maid gua bertugas sementara kt sana sebab maid parents gua balik kampung. alang2 balik pj, overnight la barang dua malam ke..
raya haji next week pun balik pj, sebelum ke jb second raya sebab ada wedding third raya.
starting 7th Dec, dh cargas marking exam script. btw, gua tanda kertas bhs inggeris spm. meeting je ada 14 hari nak kena pergi ipoh. by 16th january 2010 baru habis tanda patutnya. tua, beb! tapi layan la jugak, kan.. boleh dapat pengalaman dan ilmu, dan tak lupa juga, payment marking pun boleh tahan jugak.. : )

celah2 tu kenduri kawin jangan cite la. setakat ni hampir setiap minggu ada dah pengisian. mana lagi sedara mara, qariah setempat, memang tak terlayan. ada yang sehari 4 kenduri. jenuh nak pergi seme.. adoyai!

family pun nak quality time jugak. nak jugak layan diorang, kan.. pokok2 yang gua tanam keliling rumah pun minta dibelai..

dan kalau ada rezeki, dan rasa terlayan, maybe nak ngaja part-time tutor untuk program unitar.
itu bahagian cari makan la.. sendiri mau ingat, aaa!

kesimpulannya, cuti sekolah pun hari2 mau cargas, barulah hidup rasa meaningful dan ada sesuatu to look forward to, and to achieve, and to gain, and to learn, and to live for..
layan....

Thursday, November 19, 2009

setiap hela nafasku.. @ mati itu hampir, beb!

setiap hela nafas
naik di dada
semakin singkat
nyawa yang melekat

setiap hela nafas
naik di dada
semakin jiwa
ingin kembara

setiap hela nafas
naik di dada
semakin kelam
cahya di dalam

setiap hela nafas
naik di dada
semakin hampir
suratan takdir

setiap hela nafas
naik di dada
semakin layan
semakin layan

setiap hela nafas
naik di dada
semakin asar
batin zahir

setiap hela nafas
naik di dada
tiada daya
melainkan Dia belaka

-kutugila- 11.11pm 2nd last day b4 holiday..

Waktu Adalah Anugerah-Nya

Untuk mengetahui nilai Satu Tahun,
Tanyakan pada seorang siswa yang gagal
dalam ujian kenaikannya.

Untuk mengetahui nilai Satu Bulan,
Tanyakan pada seorang Ibu yang melahirkan
bayi prematur.

Untuk mengetahui nilai Satu Minggu,
Tanyakan seorang editor majalah mingguan.

Untuk mengetahui nilai Satu Hari,
Tanyakan pada seorang buruh harian yang punya
enam anak untuk diberi makan.

Untuk mengetahui nilai Satu Jam,
Tanyakan pada kekasih yang sedang menunggu
waktu untuk bertemu.

Untuk mengetahui nilai Satu Menit,
Tanyakan pada seorang yang tertinggal pesawat.

Untuk mengetahui nilai Satu Detik,
Tanyakan pada seorang yang selamat dari kecelakaan.

Untuk mengetahui nilai Satu Milidetik,
Tanyakan pada seorang yang memenangkan
medali di Olimpiade.
***
Ya Rabb, Jadikan kami hamba-Mu yang selalu memanfaatkan waktu dengan baik.
amin
yang mengenal dirinya, mengenal tuhannya

a joyous day..



salam.

today has been very good for me, alhamdulillah. actually, every day is a good day, but sometimes it can change to a wonderful day, fantastic day, joyous day, all sorts of happy days sebenarnya.. there's never a bad day. the most would be a testing day i guess..

but today is rather special because this morning when i test-drove my car, it went well, not a glitch even.. the whole day yesterday i was in sunway city, ipoh to rectify the decrease of power in the alternator and the battery of my car. the car was diagnosed, test driven, few alternators fixed and replaced in order to find the fault, and only at 5pm the mechanic was able to detect the problem. whew! thank God.. i left for ipoh at half past seven in the morning, and left ipoh for home at quarter past six in the afternoon. brapa lama, da! by the way, from lekio to ipoh it takes 1 hour and 15 minutes.

after that later2 at 9 am, i saw alisya walking up the stage at her school to receive a prize for best result in agama islam, and then something better happened when iliya went to get her upsr result at noon just now, where she managed, alhamdulillah, to get straight A's.

so, should i ask for more, when it is obvious God has fulfilled my wishes: to have a wonderful and fruitful time, day in and day out. God gives without limits; it is us who are always wary and anxious of things happening around us. God grants our needs. thus, we come to the question: are we able to live up to God's expectation? hmm, a tough one, that is..

well, anyway, for now let me rejoice in these wonderful moments. save the worries for later..

like the saying goes, 'never trouble your mind for what will happen in this world. nothing will come but God's will.'


ttfn : -)

Tuesday, November 17, 2009

ikan di dalam air..




salam.


gua tau lu orang mesti biasa tgk ikan dalam air, kan..
tak kira la dlm akuarium ke, sungai ke, laut ke..

persoalannya, ikan yg dok berenang dalam air ke hulu n ke hilir, amende yg dia dok cari?

lu tau tak?

kalau tau, bgtau la gua..
klu tak tau, tanya la gua..

saja la tanya. tak wajib jawab pun..
sekadar soalan bagi golongan yg mau berfikir. tu je..

selamat!

Cite Hari KIamat..

salam.
cite ni gua ciluk n adaptasikan. hope u enjoy it as much as i do..

Member gua, si Dayat sms gua. Cam biasa. Ajak gua g kuliah agama.
Ni la member gua yang paling konsisten menghasut gua ke majlis2 agama tanpa tauliah nih.
Dia tak tau ke, gua ni pro Hasan Ali. Tauliah-mauliah ni penting bhai..
"Ngah. Ustaz Ali kat surau Mah Fah. Jom la join.""Ada kuliah ke?""A'ah. Pasal hari kiamat."
Ceh... time gua tengah mengais, dia bukak topik hari kiamat. Potong sungguh la. Haruskah gua meninggalkan duniawi gua time tu?
"Tak dapek do Yat. Gua tengah mengais nih."
Esok2 tu dia terjah kedai gua."Weih Yat. Cane kuliah ari tu?""Cam biasa jer. Pasal golongan pertama yang dimasukkan ke syurga selepas kena hukum dalam neraka."
"Gua pas ni dapat g kuliah kiamat.""Ha? Bile?""Kejap lagi. Gua tutup awal sket la hari ni.""Kat ne?" Dayat teruja habes dengan gua." Pukul 10.30 kang. Kat Terminal 2. Tajuk kuliahnya 2012.""Tionaseng lu!"

ciluk n adapted from Aduka Taruna

Sunday, November 15, 2009

Minuman segala Orang yang Berahi

salam.
kali ini ingin dikongsikan karangan Hamzah Fansuri berjudul Sharabul Ashiqin yg bermaksud Minuman segala Orang yang Berahi.

ketahui bahawa faqir daif Hamzah Fansuri hendak menyatakan jalan kepada Allah dan ma'rifat Allah dengan bahasa jawi dalam kitab ini, insyaAllah, supaya segala hamba Allah yang tiada tahu akan bahasa Arab dan Parsi supaya dapat membicarakannya.

Adapun kitab ini diberi nama Sharabul Ashiqin supaya barangsiapa hendak meminum minuman orang yang berahi lihatlah ke dalam kitab ini supaya dapat diperolehnya.

adapun ma'rifat Allah terlalu mushkil. jika tiada guru yg sempurna dan murid yang bijaksana, tiada terbicarakan, kerana ma'rifat Allah rahasia Nabi. tetapi barang kuasa kita tuntut, seperti sabda Rasulullah: barangsiapa menuntut sesuatu padahal dengan sungguh-sungguhnya, nescaya diperolehinya.
dan sabda Rasulullah: menuntut ilmu itu fardu atas segala Islam lelaki dan perempuan.
dan sabda Rasulullah: pergi tuntut ilmu oleh mu jikalau di benua China sekalipun.
dan firman Allah: tiada Ku jadikan jin dan manusia melainkan menyembah @ mengenal Daku.
dan firman Allah dalam hadith Qudsi: Aku adalah perbendaharaan tersembunyi, maka Ku kasih akan dikenal Daku, maka Ku jadikan segala makhluq supaya mengenal Daku.

kerana itu kata ahlul suluk bahawa mengenal Allah fardu dan menyembah Allah pun fardu sekadar kuasa kita. jangan mencari harta dan kebesaran dunya lebih daripada pagi dan petang, dan jangan mashgulkan anak isteri dan jangan makan tidur seperti binatang, kerana manusia itu terlalu mulia pada Allah. oleh itu ketahuilah kemuliaan diri kita.

seperti firman Allah: bagi mereka itu hati, tiada faham akan mereka, dan bagi mereka itu mata, tiada melihat akannya, bagi mereka itu telinga, tiada mendengar akannya, mereka itu seperti binatang, mereka itu terlalu sesat, mereka itulah yang lupa akan Tuhannya.

maka, kita kerjakan taat, dan mencari ma'rifat kepada guru yang sempurna syariat, tariqat dan hakikat, kerana syariat seperti pagar, tariqat seperti rumah, hakikat seperti isi rumah, jika rumah tiada berpagar, akibatnya isi rumah dicuri orang.

sekadar ini pendahuluan Sharabul Ashiqin. semuga berkesempatan untuk dikongsikan bab-bab yang menyatakan perbuatan Syariat, Tariqat, Hakikat, dan Ma'rifat, insyaAllah, di lain ketika.

wallahualam

Saturday, November 14, 2009

well done la, deena!

salam.
deena was my student in perasu kelantan. i have known her n her siblings n her parents since 1991. quite a long time, kan..

at that time she was in standard 1. she was full of smiles then, and i guess she is still the same now too. during those days when i spoke to her she would only giggle and smile, and it was rather difficult for me to listen to her talking.

well, that was then. now she is doing her post graduate studies in one of the local varsities in klang valley. it was a surprise when i got a friendster message from her two weeks ago. i duly accepted her request and we have been contacting each other almost on a daily basis since then, thru sms or ym..

this afternoon she messaged me and said she was very happy because her experiment got a good review and this meant her sample has qualified to be short-listed to be sent to space. by the way, she's doing microb technology and majoring in protein crystallography, whatever that is.. she tried explaining to me what she was doing but my mind just couldn't register what exactly it was. vaguely yes la.. : ) jgn marah, ha, deena!

i'm getting to know her now because the last time we met she was a small, shy girl..

now she is a brilliant person, maybe an extrovert, she's cute, she has a sense of humour, and maybe a good personality as well, which i can't verify for now, and i hope she stays that way, and at the same time remains humble.

i wish her all the best of luck she ever needs, and i pray that she'll achieve greater success that she can imagine of in her life.
insyaAllah.

Pemberian dan Penolakan Allah

salam.
ada kalanya Allah memberi padamu kekayaan @ kesenangan @ kejayaan dunia, tetapi tidak memberi kepadamu taufik hidayatNya, dan ada kalanya Allah tidak memberi kamu kesenangan dunia tetapi memberi padamu taufik n hidayatNya.
Muhyiddin Ibn Arabi berkata: Jika ditahan permintaanmu maka bererti engkau telah diberi, dan jika segera diberi permintaan kamu bererti telah ditolak dari sesuatu yang lebih besar.
Kerana itu utamakan tidak dapat daripada dapat, dan sebaiknya seorang hamba tidak memilih sendiri, tetapi menyerah sebulat-bulatnya kepada Tuhan yang menjadikannya, yang mencukupi segala keinginannya.

wallahualam.

Friday, November 13, 2009

desktop baru, beb..

salam.
today i got back my desktop..
2 days ago when i switched it on, nothing happened.
after thinking for a while, i decided to send it for repair. most probably just a small stuff..
but on the way there, i decided to get a new one. a new desktop: AMD Dual Core Processor, 2 GB ram, using window 7. guess it should run much better this time, and display much better, what with my 19" screen.
the window 7 display is very attractive, user friendly, using gadgets which are practical and i think it's worth buying though it did burn a hole in my pocket. : ) it costs me quite a fortune jugak, tau!
this is my first time using it because i got it late afternoon, tested it for a while, and then was busy attending to other matters.
so, that's all for now coz i wanna layan my pc for tonite..
selamat!

Thursday, November 12, 2009

Fish

have a nice day!


salam.

today is a gift.

that's why they call it the present. : )


have a nice day!


Wednesday, November 11, 2009

'Pray'

"Pray"
I knelt to pray but not for long,
I had too much to do.
I had to hurry and get to work
For bills would soon be due.

So I knelt and said a hurried prayer,
And jumped up off my knees.
My Muslim duty was now done
My soul could rest at ease.

All day long I had no time
To spread a word of cheer.
No time to speak of Allah to friends,
They'd laugh at me I'd fear.

No time, no time, too much to do,
That was my constant cry,
No time to give to souls in need
But at last the time, the time to die.

I went before the Lord,
I came, I stood with downcast eyes.
For in his hands God held a book;
It was the book of life.

God looked into his book and said
"Your name I cannot find.
I once was going to write it down...
But never found the time"
Islamic Poems

Tuesday, November 10, 2009

lukisan gua..

salam.

sekolah tak sampai dua minggu nk cuti dh..
sejak2 lepas pmr bru ni, memang kurang la aktiviti kt sekolah.
banyaknya poya2 je..
jadi gua menyibukkan diri dengan melukis..

nk tgk?

tapi tak siap lagi.. gua buat 2, 3 hari pastu tinggal seminggu.
pastu sambung balik.. tapi ni kira nk sampai kt final touches dh la..
gua tgk x la cantik beno, tapi gua syok sendiri la sebab gua yg bikin, beb!
walaupun Dia yg bikin sebenarnya..
apa tajuk? ha, nanti siap gua tunjukkan lg sekali n siap bg tajuknya, k.
sabar, tau, sebab sabar itu subur.
tak sabar masuk kubur..
: )

Sunday, November 8, 2009

sahabat sejati

salam.
Seseorang berkata kepada Junaid, “Sahabat sejati sangatlah jarang saat ini. Di mana aku dapat menemukan seorang sahabat sejati?”
Junaid menjawab, “Jika kau menginginkan seorang sahabat yang memelihara dirimu dan menanggung bebanmu, maka yang demikian sangatlah jarang. Namun, jika kau menginginkan seorang sahabat sejati yang bersedia kau tanggung beban dan penderitaannya, maka begitu banyak yang dapat aku perkenalkan kepadamu.”

yang mengenal dirinya mengenal tuhannya

review final semalam..

salam.
nk nyambung sikit cite bola semalam..
adoyai! itulah gua punya summing up of the game. langsung tak live up to the billing..
buat naya org klate travel jauh2 pg bkt jalil tgk team diorang main mcm bdk2 bwh 15 thn peringkat daerah je.. baik dok rumah tgk tv je..

puak2 klate main memang tak relax langsung. ada la 2,3 org yg nampak maintain composure mcm daud su, indra, tp yg lain2 tu hancus!
negeri pun takde la bagus beno tapi lbh baik dari klate la.. gamaknya puak2 yg main final semalam tgk crowd giler punya ramai, tu yg terkedu kot..

senang cite, game potong stim la. gua tak kisah mana pun klate kalah tapi standard game macam gua main bola dengan budak2 form 5 time pendidikan jasmani je. silap hari, kitorang lagi bagus. betul, gua tak kencing!

kalau lu org perasan, perangai penonton pun macam sial. buang mcm2 kt track n padang. bengong betul la.. org nk pg tgk bola, bukan pg buang sampah. akai tak cukup! yg maksimum bangangnya penyokong klate siap bakar bangku lg.. adoi! sabo je la byk!

itulah senario bolasepak malaysia. layankan je la..

Saturday, November 7, 2009

final piala malaysia, beb!

salam.
malam ni final piala malaysia, beb..
negeri sembilan lawan kelantan.
dulu time budak2, awal 20'an, masa tahun 70'an n 80'an memang gua layan sangat bola malaysia ni. time tu gua dok pj dgn famili gua, memang selalu sgt la pegi stadium merdeka tengok selangor atau malaysia main.. terkenang masa tu mesti lepak kt obor, bertentang scoreboard.. kaum mesti ramai punyalah: kitorg budak ss3, budak kawasan melayu pj old town, budak seksyen 14, budak bangsar, budak kg baru, budak keramat, dll.. kiranya, memang ramai bebeno kaum.. memang meriah giler2 punya time tu..
pastu hujung 80'an dan 90'an gua asyik layan kepala je, n selangor n malaysia pun main macam cap ayam, gua takde la nk layan sangat..
tapi gua ikuti jugak la perkembangan, kan.. takde la koman sangat..
jadi malam ni gua nak layan bola, sebab frenzy dia mesti mengalahkan, tiket pun dh habis, suspect game mesti racun kot..
personally gua ssokong kelantan sebab gua pernah dok sana dulu, tapi gua mengharapkan game yg menarik.. janji meriah crowd, kan..
ok la, gua nk bawak anak gua g klinik jap.. lain kali nyembang, k.
selamat!

Monday, November 2, 2009

jiwa kacau..

salam.
my last entry was more than 7 days ago..
i've been bz since then to update my blog. well, what do u expect when the venom of worldly affair is at its best? lara la jawabnya..
bila keracunan terlalu tinggi, jiwa kan terasa kosong, tak puas, gelisah. itu yg gua rasakan sepanjang seminggu ni..
jauh jugak tersasar dibuai kelaraan dan keracunan. mujur tersedar, insyaAllah, alhamdulillah.
petang tadi jumpa kaum sorang yg minat beno mencari jalan menuju tuhan. bagus le gitu, kan..
tapi bak kata depa, 'pagi mencari petang mendatang', maknanya tiada jalan yang mudah, tiada jalan pintas untuk berjaya, namun kesungguhan insyaAllah membuahkan hasil. apapun, berserahlah padaNya kerana semua adalah Dia belaka..
layan....

Friday, October 23, 2009

Mencintai Nya

Seorang pengembara tiba pada sebuah kampung dimana Abu Yazid al-Bisthami tinggal. Ia bertemu kepada al-Bisthami kemudian bertanya kepadanya.
“Ajarkan aku cara yang paling cepat menuju Tuhan”
al-Bisthami menjawab: “Cintai Dia dengan seluruh kekuatanmu.”
“Itu sudah kulakukan”, seru pengembara tersebut.
“Lalu kau perlu dicintai oleh orang lain.” Jawab al-Bisthami.
“Tetapi mengapa?” tanyanya kembali.
“Karena Tuhan melihat hati setiap manusia. Ketika Ia mendatangimu, tentu saja Ia akan melihat cinta yang kau miliki kepadaNya dan Ia akan bahagia. Bagaimanapun, jika Ia juga menemukan namamu tertulis dengan penuh cinta dihati orang lain, Ia pasti akan jauh lebih memperhatikanmu.”

yang mengenal dirinya mengenal tuhannya

Thursday, October 22, 2009

syawal is over..

salam.
syawal is over, three days ago to be precise.
personally, in a way, i’m thankful it’s over, what with endless ‘open house’ invitation to fulfill. not that i’m against open house, but then, it’s too much la.
starting from 1st syawal till the last day, invitations kept coming in. i think people here have got the concept of eidul fitr all wrong. yes it’s true that we should invite and attend to guests during 1st syawal, but the coming days after that should be a moderate affair.
instead, what the masses were doing was attending and holding open house. it’s a month to reconcile and to start anew. but having sumptious meals almost daily after fasting for a month doesn't make sense. the occasional open house done maybe during the first week of syawal would be a better option. if not, the perception will be that the muslims @ malays here are indulging themselves in over eating as well as overdoing things.
it’s like an overkill. a little of these stuffs would be a wonderful memory but if it’s too much, then there’s nothing special anymore.
looking at it the way i see it, glad it’s over.

happy belated birthday lisa! luv u, tau..

sape yg pening ni?

salam.
sekadar nak bgtau sikit, do you notice that they (the people handling this blogging stuff) have yet to update for the past one week?
dh bangang kot?
since a week ago, i had posted a couple of entries, but still when i went to blogs which have link to my blog, it is stated that my last posting was seven days ago. peh!
what's happening?
can anyone share info? : \

Friday, October 16, 2009

awal dari sebuah perjalanan..

Seseorang bertanya kepada Yusuf bin al-Husain:
“Apakah yang harus aku lakukan agar aku boleh dekat dengan Tuhan?”, tanyanya.
“Ceritakan rahasiamu kepadaNya, dan jangan sampai ada seorang pun di dunia ini yang mengetahui rahasianya. Melalui hal itu, sebuah tali keimanan akan tumbuh kepada Sang Ilahi.
Orang itu melanjutkan pertanyaannya: “Hanya itukah yang akan membantuku dekat denganNya?”
“Dirikan hubungan yang teguh di awal perjalanan spiritualmu. Beribadahlah. Memiliki niat yang kuat juga penting. Dan jika memungkinkan, nikmati kesunyian, itu akan lebih baik.” Jawab al-Husain.
“Tetapi bagaimana aku mencapai tahap dimana aku boleh berkomunikasi denganNya?” tanyanya kembali.
“Aku telah menjelaskan apa yang engkau perlukan” kata al-Husain. Tetapi engkau ingin mencapai sebuah akhir sebelum engkau memulainya, dan hal itu tidak mungkin.
*
adaptasi dari:
-yang mengenal dirinya, mengenal tuhannya-

sambutan raya yg tak berkesudahan..

salam.
hari ni kt sekolah sambutan hari raya pulak. kiranya besar2an la jugak..
ada catering, siap buat concert @ persembahan pelajar n guru lagi.. kiranya majlis poya2 jugak la, pada gua.
hari ni dh 27 syawal, beb! tapi oleh kerana dh dibudayakan oleh orang melayu, selama mana ada syawal, selagi tu la ada open house n sambutan raya. kalau ada 35hb syawal pun nescaya diorang tibai semacam je buat jamuan raya..
tapi tahun lepas ada satu badan swasta buat sambutan raya, tp dh masuk bulan zulkaedah. peh! maksimum punya bangang.. penganjur yang buat maybe tokei2 cina ke apa ke, jenis tak tau amende, tak kisah la sangat bengong diorang tu. tapi kaum yang datang beraya melayu belaka memang confirm akai tak cukup, bak kata orang perak.. tak puas2 raya sampai habis haribulan. puasa rasanya takde semangat setara mana.. sabor je la.
kalau ditanya apa makna raya, harus puak2 ni cakap raya adalah untuk berpoya2. jawab la nanti..
gua?
layankan je la.. pandai2 la depa.

-selamat bersolat jumaat-

Thursday, October 15, 2009

cite sekolah..

Salam.
Kelmarin anak2 murid form three habis exam pmr. Lapang kepala depa, gamaknya.. yang kelas hujung2 tu seronok bebeno le, tak payah nak ngaji dh sebab exam dh selesai. Bagi budak2 kelas depan terutamanya anak2 dara cuak pulak memikio keputusan.. relax la, gua cakap kt diorang. Sementara boleh meriah dan poya2, layan la dulu..
Gua pun relax jugak, sebab gua ngaja form three je. Tapi form five gua layan ngaja pendidikan jasmani. Waktu pj mesti main bola je la.. : ) dari awal tahun sampai la ke la ni, bola je.. bulan puasa baru ni stop jap.. form three pun gua ngaja pj jugak, selain dari ngaja English..
Main bola seronok dengan from five sebab diorang main pakai otak. Kiranya game boleh build up, boleh create movement, main pun lebih cool.. tapi main dengan form three kelam kabut sikit. Depa main kira nak terjah je.. umpama pagi semalam, lepas hujan, pukul lapan main tujuh sebelah. Main padang separuh je, pakai gol handball, kira cantik sangat la.. bila main tak ramai ni tak la serabut sangat, diorang pun takde nak terjah sangat sebab space banyak.. gua walaupun dah forty plus, setakat main dengan budak2 ni, kira boleh layan la. Senang cite, budak2 segan jugak la, ehem, ehem.. nkchai, beb!
Sebenarnya gua nak cite part terjah tu.. ada sekali tu gua dah square boleh kat flank kiri, mamat tu pun cross balik kt gua, bola fifty2 header dengan keeper. Tah macamana keeper tu masuk, dia lututkan gua, kena kt tulang kering kiri. Adoyai! Sakit, beb! Tapi gua control jap sebab ball still in play. Pastu gua usha sat kt tulang kering tu, peh! Putih je, kulit dh tanggal, siap bengkak lagi... tapi gua buat ceren je la, main je. Enjoy the game, bak kata depa. Lastly, menang beso, 8-3..
Apapun, gua enjoy main bola dengan budak2 ni. It makes me feel energetic, young, and thankful that I’m still able to do things I like. Alhamdulillah, nikmat yang tak berkesudahan, beb!

Tuesday, October 13, 2009

andai ku tahu..

Andai ku tahu….
Kapan tiba ajalku…
Ku akan memohon tuhan tolong panjangkan umurku…

Andai ku tahu…
Kapan tiba masaku…
Ku akan memohon tuhan jangan kau ambil nyawaku…

Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…

Andai ku tahu…
Malaikatmu kan menjemputku…
Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…

Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…
Ampuni aku dari segala dosa dosaku…
Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…

Aku manusia yang takut neraka…
Namun aku juga tak pantas disurga…

Andai ku tahu….
Kapan tiba ajalku…
Izinkan aku mengucap kata taubat padamu…

Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku…
Ampuni aku dari segala dosa dosaku…
Ampuni aku menangis ku bertaubat padamu…

UNGU

layan jugak lagu ni.. : )

Saturday, October 10, 2009

telefon tuhan..

salam.
masa gua kecik2 dulu, darjah satu kalau tak silap, tahun '72, gua sekolah kt bukit bintang boys school kt jalan air jernih, petaling jaya. pj masa tu first satellite town in Malaysia. tapi itu cite lain la..
ustaz yg ngajar gua ugama masa tu ialah ustaz kamil. time tu kalau ikut gua punya terkenang + ilusi + imaginasi, ustaz tu memang jenis skema punya la.. pakai spec frame tebal, songkok, baju butang sampai rapat. lembut gaya orangnya masa ngajar tapi time naik angin, pernah dia lempar buku kitorg keluar kelas. siap masuk longkang lagi.. tp itu cite lain la..
yg gua nak cite, ada satu hari tu ustaz bagitau kt kitorg, " sape nak telefon tuhan, boleh." kitorg pun tanya la, "apa nombornya?" "24434", jawab ustaz.
balik sekolah tu terus cari telefon, nak telefon tuhan. masa tu bukan mcm sekarang ni, seme org ada telefon. sampai budak2 sekolah rendah pun ada telefon bimbit. keracunan tu.. tapi itu cite lain la..
last2 jumpa telefon kt bit base polis kt SS3, (masa tu gua duduk kt bit base polis dengan keluarga polis yg lain. mcm dok berek jugak la..) masa anggota polis yg bertugas kt counter pegi ke lain, gua dan kaum pun cepat2 dial nombor yang ustaz bagi td..
haram! apapun tak dapat.. jenuh jugak la try 2, 3 hari. last2 asyik tak dapat je, terus lupa tentang kisah nak telefon tuhan..
lama lepas tu, tak pasti la macam mana, baru la dapat tahu yang nombor 24434 tu rakaat2 dalam waktu solat. adoyai!
sabar je la..
bila dikenang2kan hari ni, kemas kias ustaz kamil tu. tapi terlalu tinggi martabatnya untuk budak2 darjah satu.. iyekan saje.. apapun, salam dan terimakasih untuk ustaz kamil.
layan....

Friday, October 9, 2009

jumaat n solat jumaat n petala2nya..

salam.
hari jumaat tiba lagi, alhamdulillah.
maknanya, adalah lagi hayat kita dikandung jasad.
tiba pada hari jumaat, penghulu segala hari yang tujuh, dituntut kita lelaki islam yang sempurna akal, sihat tubuh badan, dan cukup umur, mengerjakan solat jumaat.
maka, perkemaskanlah solat jumaat kita yang dua rakaat dan dua khutbah tu.
bacaan fatihah yang tujuh petala tu pastikan khusyuk agar ia menyelinap menembusi bulu, kulit, daging, darah, tulang, lemak, lendir yang juga tujuh petala di badan kita, agar terus menembusi tujuh petala langit dan tujuh petala bumi, dan pastikan tujuh gerak solat dari berdiri, rukuk, berdiri, sujud, duduk, sujud dan duduk dihayati, ta'kala tujuh bahagian: dahi, kedua tapak tangan, kedua lutut, dan kedua ibu jari kaki mencecah bumi semasa sujud, sepertimana tujuh liang dikepala kita: dua di telinga, dua di mata, dua di hidung, satu di mulut senyap hilang ditelan syur, maka kembalilah diri pada keadaan sedia ada kekal selamanya yang menunggang di tubuh adam berbangsa muhammad lengkap dengan hayat, ilmu, kudrat, iradat, sama', basar, qalam.

maka, sempurnakanlah solat.

wallahualam.

Tuesday, October 6, 2009

Layan kitab..



salam.

ni kitab yg gua dok baca at the moment. Kaum-Kaum Yang Pupus oleh Harun Yahya. baru beli pagi sabtu lepas kt mamat niaga kitab di pekan sabtu. kiranya mencelikkan minda la jugak, kitab ni. info yang dipamirkan siap dgn dalil al-Quran dan perbandingan dgn kitab2 agama lain. kiranya sandarannya kemas la, senang cakap. buku ni translation dari versi bhs inggeris, Perished Nations. ada sembilan bab semuanya, dari kisah banjir besar Nabi Nuh, Kehidupan Nabi Ibrahim, Kaum Lut, Kaum 'Ad dan Uber, Kaum Thamud, Firaun yg dilemaskan, Kaum Saba', Nabi Sulaiman, dan diakhiri dengan Ashabul Kahfi. kalau lu orang zoom in pada gambar tu bawah sebelah kanan, boleh tenguk cap mohor Rasulullah. racun, beb!

sebelum ni layan kitab Ayatullah Ruhullah Khomeini, Rahsia Solat. racun kitab tu! begitu halus dan indah bahasanya. terjemahan Indonesia.

layan kitab ni menghidupkan jiwa juga, iyela, bila baca teringat je kt Dia, kan.. nampak Dia saja.

tapi gua layan belaka sebenarnya. semua genre layan.. john grisham, stephen king, fatimah busu, pak sako, lat, buku bola, bahan sejarah, ensiklopedia, semuanya gua layan. kadang2 sampai tak terlayan.. : )

yang penting membaca memperkayakan kita dengan ilmu, pengalaman, imaginasi, angan-angan dan pelbagai perkara yang tak mampu kita kecapi dalam hidup ini. itu sebab kadang2 gua tenguk membaca ni sebagai satu escapism. bila kita mampu baca serta menghayati bahan bacaan itu, kita sebenarnya berada di sebuah planet yang berbeza. itu sebab setengah-setengah orang kalau dah membaca tak nak berhenti. sebab? begitu khusyuk dan menjiwai hinggakan tak nak berpisah dengan alam serta kehidupan yang dilayan dalam bacaan itu..


apapun, layan..

Monday, October 5, 2009

kata za'aba..

ilmu alat sangat berguna
idaman orang yang bijaksana
hamparnya luas amat saujana
tepinya ajal sempadannya fana

za'aba

Friday, October 2, 2009

Nia..

salam.
semalam birthday Nia. Hani Dania nama sebenarnya.. Masuk dua tahun.
tapi takde la mak bapak dia buat apa2 yg special pun, kecuali mendoakan kesejahteraan zahir batin dia je. Petang semalam masa cari nasi lemak untuk angah dan along dia yang turut puasa enam, belikan Nia kek. Jangan tak buat apa2 langsung. nanti dia besar, kalau dia tau mak bapak dia tak kisah, kecik hati dia nanti..
jadi, lepas dh buka puasa dan solat, parents n along, angah, alang, achik dia nyanyikan lagu 'happy birthday' untuk dia. siap tiup lilin lagi.. layan.... ambik gambar, rakam video je..
tenguk la petang karang nanti. maybe nak bawak dia beli sesuatu kot.. maybe la..
tapi yang penting sekali, family dia sangat sayangkan dia, walaupun dia masih kecil untuk appreciate perkara yg agak abstrak. but i know she knows that..



i love u, my little sweetheart!


Thursday, October 1, 2009

putikkan sedikit cinta..

Tuhan, tolong putikkan sedikit cinta dalam hati.
untuk aku cambahkan sedikit baja buat teman diri.
Bukan untuk siapa-siapa, tapi untuk Mu.
sebab rasa macam dah lama tak berasa macam tu.
boleh, ya?
adapted from Thumbelina

Wednesday, September 30, 2009

hari-hari yang berlari..

hari-hari,
berlari dan terus berlari,
tanpa henti-henti,
tanpa henti-henti..
kita jua,
turut sama,
dalam perlarian ini,
suka atau benci,
bukan alasan,
untuk perlarian,
dihentikan..
adakah kita berlari
dari sesuatu?
adakah kita berlari
menuju sesuatu?
yang pasti,
hari-hari
tetap berlari,
selagi nafas ini,
naik turun di dada insani..

Tuesday, September 29, 2009

-hakikat nikmat-






salam.
kegembiraan, kesenangan, kesihatan yg baik, dan pelbagai perkara yg positif adalah dianggap sebagai nikmat. sebaliknya, kesedihan, kesusahan, sakit, dan lain2 yg negatif dianggap sebagai bala @ kepayahan. lantaran manusia itu terlalu jahil, maka diklasifikasikan keadaan2 itu mengikut nafsu mereka, lantas terjadilah nikmat dan bala.
namun hakikatnya, segalanya adalah nikmat belaka kalau manusia itu memerhatikan dengan bersungguh2. segala2nya adalah nikmat pada hakikatnya kerana Dia memberi kita rasa pelbagai perkara. umpama nikmat sakit itu adalah bila kita ditimpa kesakitan, maka pastinya kita akan bersyukur bila kesihatan kita pulih seperti sedia. tanpa merasai sakit, sukar untuk bersyukur @ berterimakasih atas kesihatan yg diberi. begitu juga bila kesedihan berlaku, ia sebenarnya adalah nikmat bagi mereka yg mengerti, kerana bila kegembiraan menjelma, pasti akan berasa seronok @ bersyukur yg teramat sangat.
begitulah jugak dengan sakit perut dan kentut, nikmat yg teramat bila dihalusi. ye la, kalau tak sakit perut, tiba2 'melepas' dalam seluar, macam mana nak jawab?
contoh yg paling mudah adalah bila makan ubat, mestinya pahit, dan tidak dianggap nikmat, namun itulah yg terbaik sebenarnya.
kesimpulannya, segala yang mendatang adalah nikmat lantaran ia datang dari Dia. Maka jika lain kali berasa nak marah, tak puas hati, dan pelbagai persepsi negatif, cubalah lihat di sebaliknya kerana nescaya disebalik yg negatif, ada baiknya.
bak kata pepatah inggeris, in a dark cloud there is a silver lining.. gitu2lah bunyinya.

layan..

Monday, September 28, 2009

Hikmah Puasa Enam

Bahang sambutan ‘Idilfitri masih terasa. Dalam usaha meningkatkan amalan berterusan selepas Ramadhan, umat Islam sangat dianjurkan untuk terus berpuasa pada Syawal tetapi cuma enam hari sahaja, yang dikenali sebagai puasa enam.
Hikmah atau rahsia puasa enam hari pada bulan Syawal adalah untuk mendidik kesabaran insan, sekali gus tidak menjadikan Hari Raya sebagai tempoh untuk membalas dendam iaitu dengan mengambil pelbagai makanan lazat yang terhidang sepuas-puasnya selepas sebulan berpuasa.
Ia juga akan memberi kesempatan kepada tubuh badan kita untuk menyesuaikan diri sesudah dilatih sebulan penuh menahan lapar dan dahaga. Justeru diutamakan puasa enam bermula pada 2 Syawal.
Namun begitu, puasa sunat enam itu boleh dilakukan pada mana-mana hari sepanjang bulan Syawal samada secara berterusan atau pun berselang seli. Namun, afdhalnya ialah pada Hari Raya Kedua dan dilakukan pula secara berterusan sehingga hariraya ketujuh.
Kelebihan orang yang melakukan ibadat ini diterangkan dalam sebuah hadith daripada Abu Ayub al-Ansari bahawa Rasulullah saw bersabda, yang bermaksud:
“Barangsiapa berpuasa Ramadhan kemudian mengiringinya dengan puasa enam hari pada Syawal, adalah puasanya itu seperti puasa sepanjang masa.” – (Hadith Riwayat Muslim)
Hadith itu menjelaskan jika kita berpuasa pada Ramadhan dan diikuti pula dengan puasa sunat enam pada Syawal, seolah-olah kita berpuasa sepanjang masa, iaitu selama satu tahun.
Justeru, umat Islam perlu merebut peluang ini kerana kelaziman amalan sunat dilakukan bertujuan menampal sebarang amalan yang berkurangan atau cacat dalam amalan fardhu.
Barangkali ada kemungkinan amalan puasa kita pada Ramadhan berkurangan atau pun cacat sedikit, maka puasa enam Syawal adalah sebagai penampal terhadap kekurangan atau kecacatan itu. Bagi wanita yang tidak dapat berpuasa penuh pada Ramadhan, maka puasa enam memberi peluang yang baik kepada mereka untuk menggantikannya di samping mendapat pahala puasa sunat. Ia juga dapat mengelakkan budaya atau sikap suka melewat-lewatkan qada puasa sehingga Ramadhan hampir menjelang pada tahun akan datang.
Pelbagai ganjaran dan kelebihan yang diperoleh umat Islam jika mereka merebut peluang melaksanakan puasa enam pada Syawal ini. Imam Ahmad dan An-Nasa’i, meriwayatkan daripada Tsauban, Rasulullah SAW, bersabda yang bermaksud:
“Puasa Ramadhan (ganjarannya) sebanding dengan (puasa) 10 bulan sedangkan puasa enam hari (pada Syawal, pahalanya) sebanding dengan (puasa) dua bulan, maka itulah bagaikan berpuasa selama setahun penuh.” – (Hadith riwayat Ibnu Khuzaimah & Ibnu Hibban)
Daripada Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda, yang bermaksud:
“Siapa berpuasa Ramadhan, lantas disambung dengan enam hari pada Syawal, maka dia bagaikan berpuasa selama setahun.” – (Hadith riwayat Al-Bazzar).
Pahala puasa Ramadhan yang dilanjutkan menyamai pahala puasa satu tahun penuh. Ini kerana setiap hasanah (kebaikan) diberi ganjaran 10 kali ganda, seperti disentuh dalam hadith.
Membiasakan puasa selepas Ramadhan memiliki banyak manfaat, di antaranya:Puasa enam hari pada bulan Syawal adalah pelengkap dan penyempurnaan pahala daripada puasa setahun penuh;
Puasa Syawal dan Sya’aban bagaikan solat sunat rawatib, dan berfungsi sebagai penyempurnaan daripada sebarang kekurangan. Perkara ini kerana pada hari qiamat, perbuatan fardhu akan disempurnakan (dilengkapi) dengan perbuatan sunat.
Seperti keterangan Rasulullah SAW dalam beberapa riwayat, majoriti puasa fardhu yang dilakukan Muslimin memiliki kekurangan dan ketidaksempurnaan dan keadaan ini memerlukan sesuatu bagi menutup dan menyempurnakannya.Membiasakan puasa selepas Ramadhan menandakan diterimanya puasa Ramadhan.
Segala amalan yang dikerjakan oleh seseorang hamba untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT pada Ramadhan tidak akan terputus dengan berlalunya bulan Ramadhan yang mulia ini, selama dia masih hidup.

wallahualam.

copyright controlled- adapted version

Saturday, September 26, 2009

cite takbir raya..

salam.
cite raya sikit..
bila sebut raya, mesti ada takbirnya, kalau tak, tak raya la namanya..
ada satu kisah ni, beberapa tahun yg lalu terjadi. mamat sorg ni pegawai tldm. nak jadi cite,
raya tahun tu dia kena bertugas atas kapal. jadi pada pagi raya, sementara nak solat sunat eidul fitr, mereka bertakbirlah. oleh kerana mamat ni pegawai, dia diberi keutamaan untuk mengepalai takbir.
samapi je turn dia takbir, dia dengan tenangnya mengalunkan takbir. bila tiba part solo dia pun mengalunkan,
"Allahuakbar kabiran walhamdulillahikasiran wasubhanallahibuqratauwa'asilah".
terus disambungnya, "wajjahtuwahiyalilalzi fatarassama watiwalarda..." sampai ke habis.
para makmum yang ada dalam surau kt kapal tu pakat gelak, tapi yg bengongnya mamat sorg ni tak prasan pun yg dia dok baca doa iftitah. sabar je la..

d moral of the story: kalau tak tau @ jahil, mengaku je la, jgn nak berlagak pulak. macam gua yg sememangnya jahil lagi fakir.. selamat!

Thursday, September 24, 2009

salam eidul fitr

salam eidul fitr.

sudahkah kita berjaya mensucikan diri?
kalau ya, syukur alhamdulillah.
kalau tidak, sabar, dan syukur alhamdulillah.
kalau tak pasti, berhenti jadi oranglah..

iyekan je.

Thursday, September 10, 2009

caraku merasakanMu..



Tuhan..
bolehlah kelak aku bisa…
tak lagi mengingatMu
tak lagi mengenaliMu
tapi aku merasakanMu

dalam degub jantungku
pompa paruku
tarikan nafasku
kerling mataku
dengar telingaku
kecup bibirku
langkah kakiku
dekap tanganku
suluruh getaran tubuhku

Tuhan
bolehlah kelak aku bisa
tak lagi banyak atribut untukMu
tak lagi banyak ribut atas namaMu

tapi aku merasakanMu

bersama semua ciptaanMu
di muka bumi ini…
di air, di darat dan di udaraMu
di seluruhMu
maka ketika semua itu satu
aku adalah bagaimana Engkau kurasakan
.
boleh ya?

plis????

.


salam
anis

Wednesday, September 9, 2009

-waham-

salam.
Umumnya kita mencari jalan menuju Tuhan dengan membawa kriteria kita sendiri. Seorang mursyid haruslah berwajah cerah, berseri, tampak belas kasihan, dan sebagainya. Kita membawa waham kita sendiri dalam mencari pembimbing. Mungkin penampilannya berjubah dan berjanggut, atau apapun lah, yang biasa kita kaitkan dengan penampilan seorang ’soleh’.

Sahabat, jika sekarang, misalkan di pasar dekat rumah kita, ada seorang yang penuh penyakit kulit. Penampilannya menjijikkan. Kemana-mana dirubungi lalat dan belatung. Ia tinggal di rumah buruk seorang diri. Jika ia mengatakan bahwa ia membawa risalah Allah, maukah kita mengikutinya? Mungkin tidak, karena penampilannya sangat jauh dari ’soleh’.

Seorang tua yang hidup di tepian padang gersang, menggembala kambing-kambingnya. Setiap hari hanyalah berternak, dan menimba sumur untuk ternaknya. Hidup di pondok, jauh dari kota. Miskin, tua renta. Tidak punya apapun yang mampu ditawarkan. Jika ia mengatakan bahwa ia boleh membimbing anda menuju Allah, apakah anda mau menjadi muridnya?

Seorang anak muda pendiam, bergaul seperlunya saja, tidak suka ‘lepak-lepak’. Kerjanya merenung. Alim, tapi pendiam. Sering pergi memencilkan diri ke pinggir kota. Anak muda itu secara tiba-tiba menikahi janda tua yang sangat cantik dan kaya, dan ia pun mendadak menjadi kaya raya pula karenanya. Lalu ia mengatakan bahwa ia telah bertemu malaikat, dan mengatakan bahwa anda harus mengikutinya agar selamat. Ikutkah anda?

sahabat, ketahuilah anda tamsilan di atas adalah merujuk kepada Nabi Ayub, Nabi Syuaib, dan Rasulullah saw sendiri. bagaimanakah asalnya tanggapan kita pada mula kita membaca tentang kisah2 ringkas di atas? tidakkah dalam fikiran kita bermain bermacam tanggapan? Siapakah kita, yang berani menentukan kriteria kekasih Allah? Dia berhak menyukai siapa saja, sesuka-Nya. Mengatur para kekasihNya berpenampilan seperti kehendakNya. Kenapa kita berani mengatur, apalagi dengan standard yang kita buat sendiri, bahwa seorang kekasih Allah pastilah berseri-seri, ramah, selalu tersenyum? Berjubah, atau berjanggut? Pasti hidupnya berhasil secara duniawi maupun ukhrawi? Alangkah sombongnya dan bodohnya kita.


“Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk. Dan barangsiapa yang disesatkanNya, maka kamu tak akan mendapatkan ‘Waliyyan Mursyida’ (seorang pemimpin yang dapat memberi petunjuk).” (Surah al-Kahf: ayat17)


“Dan ikutilah orang-orang yang tiada minta balasan kepadamu; dan mereka adalah ‘muhtaduun’ (orang yang tetap diatas petunjuk)” (Surah Ya-sin: ayat21)

wallahualam.

-inspirasi suluk-

Monday, September 7, 2009

Kembali Kepada Allah

Jika engkau belum mempunyai ilmu, hanyalah prasangka,
maka milikilah prasangka yang baik tentang Tuhan.

Begitulah caranya!

Jika engkau hanya mampu merangkak,
maka merangkaklah kepada-Nya!

Jika engkau belum mampu berdoa dengan khusyuk,
maka tetaplah persembahkan doamu
yang kering, munafik dan tanpa keyakinan;
karena Tuhan, dengan rahmat-Nya
akan tetap menerima mata uang palsumu!

Jika engkau masih mempunyai
seratus keraguan mengenai Tuhan,
maka kurangilah menjadi sembilan puluh sembilan saja.

Begitulah caranya!

Wahai pejalan!
Biarpun telah seratus kali engkau ingkar janji,
ayolah datang, dan datanglah lagi!

Karena Tuhan telah berfirman:
“Ketika engkau melambung ke angkasa
ataupun terpuruk ke dalam jurang,
ingatlah kepada-Ku,
karena Aku-lah jalan itu."

—Jalaluddin Rumi—

Sunday, September 6, 2009

Syukur!



salam.
dan bilamana kita bersungguh meminta padaNya,
nescaya akan dimakbulkan permintaan itu.
Alhamdulillah, tidak terkata syukur
padaNya. sememangnya baraqah di bulan
ramadhan melampaui
segalanya.
mungkin lu orang tak pasti apa yg gua
maksudkan ini, tapi insyaAllah, akan gua kongsi bersama
bila keadaan mengizinkan.
yg pasti, Allah mendengar rintihan hati
di malam hari,
tika diri sendiri,
bersama Empunya Diri..

Saturday, September 5, 2009

tentang tauhid..

Dari Al-Mauqif wal Mukhatabah, Imam An-Niffari,(dikutip dari sebuah catatan dari Zamzam Ahmad Jamaluddin).
Allah swt berseru kepada hamba-Nya:
Wahai hamba! Engkau tidak memiliki sesuatu pun, kecuali apa-apa yang telah Aku kehendaki untuk menjadi milikmu. Tidak juga engkau memiliki dirimu sendiri, karena Akulah Penciptanya! Tidak pula engkau sekedar memiliki jasadmu, karena Aku Sang Pembentuknya! Hanya dengan Pertolongan-Ku engkau dapat berdiri, dan dengan Kalimat-Ku engkau hadir di dunia ini.
Wahai hamba, katakanlah “Tiada Tuhan melainkan Allah!”, kemudian tegaklah berdiri di jalan yang benar, maka tiada Tuhan melainkan Aku! Dan tiada pula wujud yang sebenarnya wujud, kecuali untuk-Ku! Segala sesuatu yang selain Aku adalah dari buatan Tangan-Ku dan dari tiupan Ruh-Ku.
Wahai hamba! Segala sesuatu adalah kepunyaan-Ku, bagi-Ku, dan untuk-Ku! Jangan sekali-kali engkau merebut apa yang menjadi kepunyaan-Ku!
Kembalikan segala sesuatu kepada-Ku, niscaya akan Kubuahkan pengembalianmu dengan Tangan-Ku, dan Kutambahkan padanya dengan Kepemurahan-Ku. Serahkan segala sesuatu kepada-Ku, niscaya Kuselamatkan engkau dari segala sesuatu!
Ketahuilah, bahwa hamba-Ku yang terpercaya adalah yang mengembalikan segala sesuatu selain-Ku kepada-Ku! Tengoklah dengan pandangan tajam kepada-Ku, bagaimana cara-Ku melakukan pembagian, niscaya engkau akan melihat pemberian dan penolakan merupakan dua bentuk yang dinamakan, agar dengan demikian engkau dapat mengenal-Ku!
Hai hamba! Sesungguhnya engkau telah melihat Aku sebelum dunia ini terhampar, dan engkau mengenal siapa yang engkau lihat. Dan hanya kepada-Ku lah engkau akan kembali!
Kemudian Aku ciptakan segala sesuatu untukmu, dan Aku labuhkan tirai hijab atasmu, lalu engkau pun terhijab dengan tirai wujudmu sendiri, kemudian Aku menghijab engkau dengan diri-diri yang lain, yang mana diri-diri yang lain itu menyeru kepadamu dan kepada dirinya sendiri, dan kesemuanya itu menjadi hijab terhadap Aku!
Setelah semua hal itu, Aku pun akan kembali Dzahir, dari balik semua itu Aku akan memperkenalkan Diri-Ku. Aku katakan kepadamu, bahwa Aku-lah Sang Khaaliq, Aku-lah yang menciptakan segala sesuatu, dan bahwasanya Aku telah menjadikan engkau sebagai khalifah atas kesemuanya itu. Dan ketahuilah, bahwa semua hal itu hanyalah amanah atasmu, dan diwajibkan atas setiap pengemban amanah untuk mengembalikannya!
Maka telitilah dirimu, setelah engkau mempercayai-Ku, sudahkah engkau mengembalikan segala sesuatu itu kepada-Ku? Sudahkah engkau memenuhi perjanjian yang telah engkau buat dengan-Ku?
Hai hamba! Aku ciptakan segala sesuatu itu untukmu, maka bagaimana Aku akan rela kalau engkau peruntukkan dirimu bagi sesuatu itu! Sesungguhnya Aku melarang engkau untuk menggantungkan dirimu kepada sesuatu itu, karena Aku Maha Pencemburu padamu!
Hai hamba! Aku tidak rela engkau peruntukkan dirimu bagi sesuatu, walau harapanmu akan sorga sekalipun, karena Aku ciptakan engkau hanya untuk-Ku, di sisi yang tiada sisi, dan di mana yang tiada mana!
Aku ciptakan engkau atas pola Citra-Ku, seorang diri, tunggal, mendengar, melihat, berkemauan serta berbicara. Dan Aku jadikan engkau berkemampuan untuk mentajalikan Nama-nama-Ku, dan tempat untuk Pemeliharaan-Ku.
Engkau adalah sasaran Pandang-Ku! Tiada dinding penghalang yang memisahkan antara Aku dan engkau! Engkau adalah kawan duduk semajelis dengan-Ku, maka tiada pembatas antara Aku dan engkau
Hai hamba! Tiada diantara Aku dan engkau, antara. Aku lebih dekat kepadamu dari dirimu sendiri, Aku lebih dekat kepadamu dari ucapan lisanmu, maka pandanglah kepada-Ku, karena Aku senang memandang kepadamu.

suluk= keberserahdirian

Friday, September 4, 2009

Tuhan memberi apa yg kita perlukan..

salam.

Kyai Irfan Hilmi pernah memberikan nasihat kepada muridnya bahwa dalam mengkabulkan doa hamba-Nya yang saleh dan dicintai-Nya, Allah akan memberikan apa yang diperlukan olehnya, bukan apa yang diinginkannya. kata kyai, Allah mengetahui apa yang sebenarnya diperlukan manusia, sedangkan manusia hanya memiliki segudang keinginan tanpa tahu pasti apa sebenarnya yang diperlukan olehnya dalam hidup di dunia.
Oleh karena itu, apapun bentuk jawaban Allah terhadap doa-doa yang kita mohonkan kepada-Nya, selayaknya disyukuri dan diiringi prasangka baik terhadap-Nya. Sekali lagi, jika Allah tidak mengkabulkan doa persis seperti apa yang kita minta, hal tersebut bukan berarti Allah tidak menjawabnya. Allah menjawab setiap doa, namun dalam jawaban yang bentuknya “lain”.
Sebagai bahan perenungan, ada baiknya kita menyemak kisah di bawah ini.

Diriwayatkan bahwa nabi Musa AS memiliki ummat yang rata-rata berumur panjang dan jumlah ummatnya sangat banyak. Sebagaimana layaknya sebuah bangsa, di antara ummat nabi Musa as. ada yang hidupnya berkecukupan, bahkan lebih, ada pula yang miskin.
Pada suatu ketika Nabi Musa didatangi oleh seseorang yang miskin. begitu miskinnya, ia mengenakan pakaian yang lusuh dan compang-camping. Si miskin itu kemudian berkata kepada Nabi Musa AS, “Wahai Nabiyullah Musa, tolong sampaikan kepada Allah SWT permohonanku ini agar Allah SWT menjadikan aku orang yang kaya.”
Nabi Musa AS tersenyum mendengar permintaan si miskin, kemudian berkata kepada orang tersebut, “saudaraku, perbanyaklah bersyukur kepada Allah SWT.” Si miskin tentu saja terkejut dengan jawaban Nabi Musa yang pendek itu. Dengan kesal ia berkata, ”Bagaimana aku boleh banyak bersyukur, sedangkan untuk sekedar makan saja aku kesulitan, pakaian yang aku gunakan pun hanya satu lembar ini saja!”. Akhirnya si miskin itu pulang tanpa mendapatkan apa yang diinginkannya.
Beberapa saat kemudian seorang kaya datang menghadap Nabi Musa AS. Orang tersebut bersih badannya juga rapi pakaiannya. Ia berkata kepada Nabi Musa AS, “Wahai Nabiyullah, tolong sampaikan kepada Allah SWT permohonanku ini agar aku dijadikannya sebagai orang yang miskin, terkadang aku merasa terganggu dengan hartaku itu”.
Nabi Musa AS pun tersenyum, lalu ia berkata, “wahai saudaraku, mulai saat ini engkau jangan bersyukur kepada Allah SWT”.
“Wahai Nabiyullah Musa, bagaimana aku tidak bersyukur kepada Allah ‘Azza wa Jalla telah memberiku mata yang dengannya aku dapat melihat. Telinga yang dengannya aku dapat mendengar. Allah SWT telah memberiku tangan yang dengannya aku dapat bekerja dan telah memberiku kaki yang dengannya aku dapat berjalan. Jadi bagaimana mungkin aku tidak mensyukurinya” jawab si kaya itu.
Akhirnya si kaya itu pun pulang ke rumahnya. Selanjutnya apa yang terjadi? Yang kemudian terjadi adalah si kaya menjadi semakin kaya karena ditambahkan kenikmatannya oleh Allah SWT karena ia selalu bersyukur. Sedangkan si miskin menjadi bertambah miskin. Allah SWT mengambil semua kenikmatan-Nya sehingga si miskin itu tidak memiliki selembar pakaianpun yang melekat di tubuhnya. Ini semua karena ia tidak mau bersyukur kepada Allah SWT.

Hikmah dari kisah ini adalah, seseorang yang mampu mensyukuri setiap nikmat yang telah Allah berikan kepada dirinya akan menjadikan dirinya sebagai orang yang dapat menikmati hidup. Sebaliknya, seseorang yang tidak mau bersyukur sama halnya dengan orang yang telah menjerumuskan dirinya kepada keadaan yang serba sulit dan menutup pintu rahmat Allah, lebih dari itu orang yang tidak pandai bersyukur akan menjadi orang yang sukar menikmati hidup, sekaya atau semiskin apapun hidupnya.

Aula Hikmah-kang ram
 

Bali Accommodation