Saturday, December 26, 2009

cari amende, beb?


salam.
apa cite?
brasa lama beno tak menulis. sibuk layan dunia, beb.. racun tak berkesudahan..
ni nak cite sikit. ada sorang kaum tu, dia nak cari tuhan. padahal tuhan dah terlalu nyata, tapi dia tak nampak2 jugak.. tapi itu cite lain la.. jadi mamat ni pun pg la merata, jumpa orang sana sini, tanya itu tanya ini, buka kitab tutup kitab, last2 dia berjumpa dengan satu kaum. dia pun tanya la kat kaum ni, apa cite, nak cari tuhan macam mana, kat mana..
kaum ni dengan ceren je tanya kat mamat tu, "diri lu sendiri lu dah jumpa cari ke?" "mana diri lu, mana lu, cuba lu tunjuk kat gua!" mamat tu pun tunjuk la kat badan dia, tapi kaum ni cakap itu bukan dia, tapi badan dia. mamat tu pun tunjuk la muka dia pulak, tunjuk tepat kat batang hidung, kaum ni cakap lagi itu bukan dia, tapi batang hidung dia. mamat tu cubit2 n tarik2 kulit dia tunjuk itu la dia, tapi kaum ni tetap cakap itu bukan dia, tapi kulit dia saja.. last2 mamat tu pun tanya kat kaum ni, "habis tu mana gua, kalau seme gua tunjuk bukan gua?" kaum ni pun jawab,"tu la pasalnya. diri lu sendiri pun lu tak jumpa cari, apa cite nak cari tuhan pulak ni.."
mamat sorang tu terkedu terus.. kaum ni bukan saja tak jawab soalan original mamat tu, tapi siap tanya pulak soalan maut kat mamat sorang tu.. itu yang terencat terus mamat tu nak jawab. mati akai, bak kata oghang perok.. sabo je la, yop!
so, what's d moral of d story? the lesson here is, lu faham sendiri la. kalau tak faham jugak, memang lu tak faham.
ada reti? : \

4 comments:

aku said...

masalahnye nak dptkan yakin tu yg susah beb..

ku2 said...

salam aku.
yakin yg mcm mana lu maksudkan?

aku said...

salam ku2,
nak dptkan yakin..
tiada yg lain selain allah,
aku ni penyata allah..

ku2 said...

salam aku.
cite nafi n isbat la ni?
kemas hang. mantap, mantap.
teruskan usaha, insyaAllah bersua.

 

Bali Accommodation