Friday, December 31, 2010

last kopek puisi..

masih..

Masih adakah lagi

Cinta di atas cinta

Bagai

Langit di atas langit

Masih adakah lagi..

Masih bisakah menanti

Bagai

Pungguk rindukan bulan

Masih bisakah menanti..

Masih kasihkah lagi

Pada dia jauh di mata

Bagai

Ditelan kabus semalam

Masih kasihkah lagi..

Biarkan berlalu

Hari-hari kenangan

Biarkan berlalu

Mimpi-mimpi semalam..

Guala! 31 disember 2010


sorrow by _hurricane_

Kali ini tanpa kata ….

Kali ini tanpa kalimat …

Dan ALLAH lah satu satunya cinta..

*hening, entah sampai bila…*

Nukilan Rindu

Tanda Tanya

Sucikah putih

Hitamkah gelap?

Merahkah marah?

Bisukah diam?

Butakah pejam?

Hilangkah lenyap?

Sunyikah senyap?

Lukakah perih?

Tangiskah sedih?

Salahkah salah?

Benarkah benar?

Hidupkah hidup?

Matikah mati?

written by -khansanailah- in the year 2005

new year's eve

Malam tahun baru

Ramai orang jadi hantu

Ramai orang haru biru

Ke hilir ke hulu

Tak pasti mana nak melulu

Malam tahun baru

Tah apa yang disambut tak tau

Yang pasti melalak tak tentu

Di tengah kota ramai bertemu

Nak meriah, tak gitu?

Malam tahun baru

Lagi baik dok diam membatu

Ada rezeki boleh bertemu

Dengan si Dia yang selalu di rindu

Guala! End of d year poem 2010

Thursday, December 30, 2010

bliss

giving in the purest form and expect nothing in return.

-secret santa-

The Serenity of the Night by mercurialmagpie

gift of the heart

the most precious gift comes from the heart.
heart of hearts {Explored!} by Angie♥Nan

Saturday, December 25, 2010

3 days 2 nights of Kelantan experience

It was the 14th of December. Tuesday morning. 6 am. I was alive again, and contemplated whether to go to Kelantan or otherwise. I’d go. Straight away, got up, bathed, solat, packed my stuffs, and at half past seven, I was riding away on my trusted virago, which I had christened rasta bike. It was very cold, since it was still early, especially when I reached Cameron Highlands. Thot it was going to rain but by the time I reached Lojing, the sun was shining brightly. I rode all the way without stopping till I reached shell station in Gua Musang at 11 am sharp. After stretching my limbs, a stick of dunhill, I was on my way again. Half an hour later, I was at ku’s place. Kak pah, kak chik and kak nik plus bad were home except for ku. It seemed he had gone to gunung rabong with a couple of friends. Had lunch, after shower and prayer. Then straight to limau kasturi. By 2.45 I was having teh separuh there, compliment of mat chok. Mat pok sar was already waiting for me, and after changing clothes, I was in the perahu with him and ayahanda. Drifted way up to labi where we parked the vessel and fish, using fishing rods brought along by mat. We only managed two small fry, but the experience of being in sungai galas, back to nature, was priceless. After two hours, went to the station, killing the time with the regulars. They were playing haji, as usual. Sat beside the railroad with amran awe amin and chatted while recollecting the memories. Walk home then by the railway line, across sungai kerak and the football field which I used to spend my evenings playing soccer with supe sekala. At night, din’s wife prepared dinner consisting of ikan lampam, and the small fry caught earlier. We had it with dips of budu and cabai burung . Such a unique and mouthwatering experience, I would say. Mat jani came over, and together with din and mat chok, we had small talks till midnite. i had a good night sleep at mat chok’s parents. Dead tired, I guess.. zzzzzz..
The next morning, spent time with cikgu fnd, breakfast together at pak muda’s @ mat chok’s, and at ten past ten, was on my way to kb. The last time I stepped foot in kb was in 2002. Eight years had passed. Time flew so hastily. Leaving behind joys and tears.. Met li paya bemban at kedai lama. Bought stuffs for the family members, then at 5, went in search of cikgu ghazy, whom I’d heard a lot about. Along j
alan pcb, found his place. After the standard pleasantries, told him of my intention. He was full of knowledge, and to a certain extent, casted doubt too. We sat facing each other for five hours, talking about God and the knowledge leading to His path. It was very enlightening. Sure made me think of things. at 11 pm, li paya bembe came to get me. Had dinner cum supper, and on the way back to his place, stopped by to fetch his ayam serama. Took a bath, prayed and at half past one, was away in dreamland..

Only at 645 am I managed to wake up. Thot of leaving home early in the morning, but since I had yet gone to kg huda, postponed it by a couple of hours. At kg huda, met uncle, su yah and fadli. Miema came too with her daughter. Kg huda was also my getaway port from limau kasturi at the early part of my stint in Kelantan. Many unforgettable things happened here with mat daed and his family. The incident I remembered the most was when I was down with jaundice. i thot i was going to die then. i had the worst headache of my life, and everything i tried to consume, came out again. but mat daed's mum treated me like her own child. she sponged me, massaged my head and body, prepared soup for me, just like my own mum. her words comforted me. over time, i was back to normal and i just couldn't thank her enough. Mat daed’s mum.. how could I forget her when every time I went to kg huda, I had to make sure her pack of benson and hedges was there. That’s done, I had to massage her now and then, play the guitar and sing for her. Sometimes she would sing along, song like menaruh harapan. Peh! We had our moments.. That’s life back then..
Finally, at 11, I was heading home via salor, rantau panjang,panglima bayu, jeli and reached grik at 130 pm to fill up the tank. The sun was scorching almost unbearably all the while I was in Kelantan. But by the time I got to kuala kangsar, it started to rain. All the way till home! Stopped for a while at manong, and finally, at 445, I reached home after riding my rasta bike for almost 800km in 3 days and 2 nights. All in all, it was another treasured and haunting moment in my life.
Layan….

Nak solat ko, tok se?

salam.

*Ingat sokmo hok mok pese
Tiap kali ambo nak turun jale
Jange lupoke tuhe
Kito oghe isle
Tok leh tinggal sembahye

*Sing to the tune of ‘seasons in the sun’.

Lagu tu dinyanyikan ikut rentak dikir oleh mat din, seorang cikgu praktikal,masa hari guru bulan mei dulu. Moral yang gua dapat dari lagu tu adalah kita tak boleh tinggalkan solat. Tapi masalahnya, berapa ramai yang solat saban hari? Dan kalau solat pun, ngikut gitu-gitu je. Cite orang islam, tapi solat pun payah, apa barang, beb.. kenapa, ek, jadi gitu?
Memang betul, lu orang nak solat atau tak nak, itu lu orang punya pasal. Tapi gua saja je la nak cite sikit ni.
Muslim adalah manusia yang tahu dirinya hamba.
Mukmin adalah manusia yang patuh segala perintah.
Muhsin adalah manusia yang melihat tuhan di mana-mana.

Bila kita solat,apa yang bermain di dalam minda? Perut lapar, hari nak hujan, ngantuknya, bunyi apa tu?, dah berapa rakaat ni, malam ni pegi mamak stall dan macam-macam lagi la.. makna kata, dalam solat, yang mana sepatutnya antara kita dengan tuhan je, kita bawak masuk segala duniawi yang meracuni.
Cakap solat, tapi lagho dunia banyak ni, apa cite? Masakan tuhan nak menyinggah di hati-hati sebegini kalau dipenuhi dengan segala sesuatu selain Dia. Masakan minyak boleh bercampur dengan air.

Bagi mereka yang solat nak tak nak seolah-olah tak bertuhan, tapi hidup tak keruan dan jiwa kacau, disyurkan, yakinlah dulu lailahailallah muhammadurasulullah. Carilah Allah dan RasulNya sampai ketemu. insyaAllah selamat dunia akhirat.

Gua cite pada gua.

Monday, December 20, 2010

rindu sendu

sukma

terbelah

dua

berdarah

biru

berlagu

rindu

teringatkan

Mu

guala!

ajaran & pemikiran syekh siti jenar

Salam.

Bila kau masih menyembah dan memuji Tuhan dengan cara biasa, kau baru memiliki pengetahuan yang kurang sempurna. Jangan tersenyum seolah-olah kau sudah mengerti, bila kau belum mengetahui ilmu sejati. Itu semua hanya berupa tutur kata. Adapun kebenaran sejati ialah meninggalkan sembah dan pujian yang diungkapkan dengan kata-kata.

Sembah dan puji sempurna ialah tidak memandang lagi adanya Tuhan, serta mengenai adanya sendiri tidak lagi dipandang. Papan tulis dan tulisan sudah lebur, kualitas tak ada lagi. Adamu tak dapat diubah. Lalu apa yang masih mau dipandang. Tidak ada lagi sesuatu. Maklumilah.

alang alang kumitir

bintang-bintang ke syurga*


pertama percaya,
kedua tak putus asa,
ketiga terus terima,
keempat tak berubah,
kelima rela,
keenam pentingkan yang sedia,
ketujuh terpaling istimewa, keikhlasan..

m.nasir & loloq

berdiam itu..

salam.
berdiam itu lebih baik.

Thursday, December 9, 2010

aku & Engkau-ii

salam.

Demi Tuhan yang aku dalam genggamanNya, bermula aku dengan kejahilan dan berakhir aku dengan kejahilan. Kesudahan mengenal adalah tiada mengenal, tiadalah aku ketahui apa-apa tentangNya hanyalah sekadar setitik air dihujung jari di tengah lautan yang tidak bertepi!

Allah amat menyayangimu. Wujudmu adalah bukti wujudNya.
Apakah maknanya Dia mewu-judkanmu jika Ia membencimu. Renunglah ke dalam dirimu dengan renungan yang sedalam-dalamnya.
Sesungguhnya pada dirimu sudah nyata akan kasih sayangNya, jika kamu memahami.

Tokku Pulau Manis

Wednesday, December 8, 2010

Monday, December 6, 2010

salam maal hijrah

i said to the man who stood at the gate of the year,
"give me a light that i may tread safely into the unknown,"
and he replied,"go out into the darkness
and put your hand in the hand of God.
that shall be to you better than light
and safer than a known way."
-salam maal hijrah 1432-

shh! jangan berkata apa-apa pada tuhan

Shh! Jangan berkata apa2 pada tuhan

Lantaran apa lagi yang nak diperkatakan?

Hendak meminta begitu begini

Takkan masih belum sadar tuhan banyak sudah memberi

Hendak mengadu sendu dan pilu

Masakan tuhan tidak tahu semua itu

Bersihkan pakaian mu

Sucikan jiwa raga

Tekadkan niat di qalbu

Tempuhi segala

Pasti segala cita di dada

Menjadi nyata

Bila tuhan berkata pada mu

-kutugila-

The Face of Jesus. 2003 by Stephen B Whatley by Stephen B Whatley

maafkanlah..

Salam.

Aku jadi teringat,

ketika hati dilukai oleh yang lain,

ketika jiwa raga tertampar,

lalu tulislah diatas pasir akan kelukaan itu,

Lalu sakit itupun hilang terbawa riak ombak,

tak tersisa..

namun,

jika sahabat kita berbuat kebaikan,

maka lukislah diatas batu agar terpatri dan teringat selalu..

Lalu,

aku jadi teringat bahwa aku pernah melukai hati

orang orang yang aku cintai dan mencintai aku,

aku bahkan pernah membalas kebaikan mereka

dengan kesombongan , dengan luka,

sehingga aku mengerti bahwa sulit untuk memaafkan aku,

apalagi melupakan bagaimana aku menyayat nyayat hati mereka..

maka di kesempatan ini

dalam umur yang tinggal sedikit kini

maafkan lah diri ku yang sering alpa

maafkanlah diri ku yang selalu bangga

maafkanlah diri ku yang tiada dalam ada,

maafkanlah….

Nukilan rindu

nkchai

aku & Engkau

Aku adalah umpama seruling, dan bunyi-bunyian dalam diri ku adalah dari Engkau;
Aku adalah umpama gunung, dan gema dalam diri ku adalah dari Engkau.

Thursday, December 2, 2010

ada cinta dalam hati


Ada lilin di dalam hati,
siap untuk dikobarkan.
Ada kekosongan dalam jiwa,
sedia untuk diisikan.
Engkau merasakannya, bukan?
Engkau merasa pemisahan
dari Sang Kekasih.
Mintalah Dia untuk mengisi,
rangkullah nur itu.
Beritahu orang-orang yang memberitahu engkau sebaliknya, bahawa
Cinta
datang kepada engkau dengan sendirinya,
dan kerinduan untuk Nya
tidak boleh dipelajari di mana-manapun.

-Rumi-

a day yesterday

Today

Another day

Another Thursday

Another birth day

Plus minus sixteen thousand

Four hundred twenty five days ago today

Was my birthday

nkc02122010

alam zahir batin

Salam.

tiga khamis yang lalu kali terakhir gua menulis, beb! Boleh tahan lama tu.. pakcik sibuk, nak buat macam mana, kan. Dunia, beb, layankan saja..

Sebenonya, memang dah niat pun nak bawak bertenang jap, ye la, nak meneroka alam.

Alam zahir dan batin.

Alam zahir gua sibuk pergi kebun, selang sehari sejak sebulan yang lalu gua cargas ke kebun seluas seekar setengah je, nanam nyiur pandan. Deme kata ada harga, lagi pun gua dapat subsidi dari pertanian, beb. Tak payah keluar modal, keluar kudrat je.. tapi modal tolak tanah bersih kawasan habis jugak la seribu..

Anak benih, baja, kawat duri, semenya deme bagi. Tanam aje la..


dari tapak semaian, gua bawak ke kebun untuk ditanam. Sekitar 150 pokok je..


Tadi pun pergi kebun lagi walaupun dah siap tanam. Adat orang berkebun gitu la, ada je keroje yang nak dibuat.. jalan ke kebun pagi2 memang syur.. sejuk, gua cakap lu.. berkabus hari-hari..








Selain dari berkebun, ada la lagi perkara yang gua melayannya..

anak2 gua, arief dan alisya, dua2 sekolah agama dapat nombor satu, gua pegi la tenguk majlis penyampaian hadiahnya, tumpang gumbira, alhamdulillah.. mak yam, adek bongsu bos gua, dan satu-satunya adik-beradik dia yang tinggal, dah meninggal baru ni tapi gua tak dan nak ziarah sebab hari sekolah... : ( rumput yang gua tanam pun dah berkembang biak. Celah2 tu, gua menanam pokok pelam epal dan nangka madu. siap prunning pokok kuini, rambutan dan mempelam lagi. Rumput dan pokok2 eksotik keliling rumah pun nak dilayan jugak.. jangan sampai tak terlayan, sudah.. rumah bos minggu lepas gua ziarah, sempena cuti sekolah. Dapat la anak2 gua pergi planetarium, muzium kesenian islam, masjid Negara, A&W, mandi pool kt rumah uncle dia, dan last kopek on the way balik, singgah rumah akak gua kat kkb. gitu la zahir gua lebih kurang..

Alam batin gua pulak menjelma bila malam tiba.





Isya’ dan subuh adalah masa bersamaNya, walaupun hakikat memang sentiasa bersama. Cuma tak peka. Jadi, malam selepas bermantul-mantulan, ghaib! Meneroka dan berkebun jugak, tapi dalam hati dalam belaian jiwa.

Menebas nafsu, menyemai benih2 kalamullah, menyiram saban hari dengan zikrullah tak berkesudahan, malam dan dinihari, melayan diri seadanya.. menggali, menyuluhi, memerhati, merasai, merasai.




dan yang gua cari adalah..



Gua mencari gua la! @ diri sebenar diri @ the other side of nk chai..








Layan….

Thursday, November 11, 2010

melankolia

Melankolia
Mashgul yang singgah
Hanya nyata di mata
Tak terluah walau sepatah
Adalah hati yang merasa..
Persis ditinggal pergi
Dibiar sepi
Dalam garis-garis hari
Memendam sunyi..
Duhai sukma
Pesona jiwa
Sukar digambar
Kenangan berakar..
Di hujung usia
Yang tersisa
Hanya Melankolia
Menjulang cinta
Yang pernah melekat di dada....

Zohor td 11 11 10
nkchai

Wednesday, November 10, 2010

Dia belaka..

ajaran & pemikiran Syekh Siti Jenar

salam.

Shalat limakali sehari adalah pujian dan dzikir yang merupakan kebijaksanaan dalam hati menurut kehendak pribadi. Benar atau salah pribadi sendiri yang akan menerima, dengan segala keberanian yang dimiliki.

Pada permulaan saya shalat, budi saya mencuri, pada waktu saya dzikir, budi saya melepaskan hati, menaruh hati kepada seseorang, kadang-kadang menginginkan keduniaan yang banyak, lain dengan Dzat Maha yang bersama diriku, Nah, saya inilah Yang Maha Suci, Dzat Maulana yang nyata, yang tidak dapat dipikirkan dan tidak dapat dibayangkan.

Syahadat, shalat, dan puasa itu adalah amalan yang tidak diinginkan, oleh karena itu tidak perlu dilakukan. Adapun zakat dan naik haji ke Makkah, keduanya adalah omong kosong. Itu semua adalah palsu dan penipuan terhadap sesama manusia. Menurut para auliya’ bila manuasia melakukannya maka dia akan dapat pahala itu adalah omong kosong, dan keduanya adalah orang yang tidak tahu.

Tiada pernah saya menuruti perintah budi, bersujud-sujud di masjid mengenakan jubah, pahalanya besok saja, bila dahi sudah menjadi tebal, kepala, berbelang. Sesungguhnya hal itu tidak masuk akal. Di dunia ini semua manusia adalah sama. Mereaka semua mengalami suka duka, menderita sakit dan duka nestapa, tiada bedanya satu dengan yang lain. Oleh karena itu saya, Siti Jenar, hanya setia pada satu hal, saja, yaitu Gusti Dzat Maulana.

Gusti Dzat Maulana. Dialah yang luhur dan sangat sakti, yang berkuasa Maha Besar, lagi pula memiliki dua puluh sifat, kuasa atas segala kehendak-Nya. Dialah Maha Kuasa pangkal mula segala ilmu, Maha Mulia, Maha Indah, Maha Sempurna, Maha Kuasa, Rupa warna-nya tanpa cacat, seperti hamba-Nya. Di dalam raga manusia ia tiada tanpak. Ia sangat sakti menguasai segala yang terjadi, dan menjelajahi seluruh alam semesta, Ngindraloka


alang alang kumitir

Tuesday, November 9, 2010

jalan yang mana?

salam.

jalan mana nak di tuju?

jalan ke syurga? Rainbows of Heaven by Loci Lenar

jalan ke neraka?The Door to Hell (in the nighttime) / Turkmenistan, Darvaza by flydime



jalan yang lurus?Highway to Heaven by Parowan496

live a life

Monday, November 8, 2010

trust in God


salam.

“To completely trust in God is to be like a child who knows deeply that even if he does not call for the mother, the mother is totally aware of his condition and is looking after him.”

~ Imam al-Ghazzali

thing to do!

Call God today. No long distance. No roaming charges. Always an open line.

There is a God Somewhere by Ben Heine

Sunday, November 7, 2010

di hujung mimpi

sukma
terbelah
dua
berdarah
biru
berlagu
rindu
teringat
Mu


guala!

if i fell in love with you-ii


pesanan To' Ku Paloh

“ Maka TINGGALKANLAH DUNIAMU dan BELAYARLAH MENUJU TUHANMU.

JANGANLAH SEKALI-KALI

ENGKAU MELABUHKAN SAUH KETIDAK PASTIAN ITU

BIARLAH APA KATA MEREKA PADA DIRIMU.

BERHIJRAHLAH, BELAYARLAH MENUJU TUHANMU”




Saturday, October 30, 2010

simpul-simpul

salam.

yang pertama ditinggal dikurangi adalah makan berlebihan.
maka selesai itu tidur juga hendaklah berjaga.
pasti kuranglah berkata-kata.
dan jadi jarang bertemu dengan orang-orang.

maka terbukalah jalan.
dipertontonkan jalan.
dan berjalanlah..

"Rabbi zidni 'ilma" (Thaha 20:14)

Tiadalah pengetahuan yang diminta Muhammad, selain dari pengetahuan tentang Allah.
dan sesungguhnya, pengetahuan tentang Allah adalah kebingungan dalam kebingungan yang membingungkan. bertambahnya pengetahuan beerti bertambahnya kebingungan, yakni dalam pengetahuan.... ad infinitum.
Can You Puzzle? by Amberd Design Studio | www.AmberdDesign.com
wallahualam.

oghe kito tuuu!

oghe kito tuuu!

congrats to the kelantan football team for being champion of the malaysia cup. 1st time ever!

gomo kelate gomo!

Friday, October 29, 2010

Have a Little Faith-ii

salam.
I've finished reading it. two days ago, to be exact. though it wasn't that thick, (249 pages only), i took my time to read, think, digest and feel the story. it's a very simple story: the author was asked by a rabbi to make a eulogy when the rabbi pass away, and along the way, he met a criminal-turn-pastor, whom he helped in a way or two. these two persons, different in faith, but embracing the truth, the real truth, if you know what i mean. the story is deeply moving, and it gives me a hindsight, a new perception to look at life and its happenings.
to sum it up, both the rabbi and the pastor propagate the idea of selflessness. putting others importance first, ahead of theirs. to give, and to give, at every possible moment. never seeking anything in return for the favor @ deed, never blaming God for what took place.
God and the decision he renders is correct.
it is always God here, and God there; both preachers lives are intertwined with God, just like The Police song, Every Breath You Take.
i would recommend you read this book, or anything by Mitch Albom, if you need a lift for your spirit, or to look at things differently, or just for mere pleasure. Ta!
 

Bali Accommodation