Saturday, December 25, 2010

Nak solat ko, tok se?

salam.

*Ingat sokmo hok mok pese
Tiap kali ambo nak turun jale
Jange lupoke tuhe
Kito oghe isle
Tok leh tinggal sembahye

*Sing to the tune of ‘seasons in the sun’.

Lagu tu dinyanyikan ikut rentak dikir oleh mat din, seorang cikgu praktikal,masa hari guru bulan mei dulu. Moral yang gua dapat dari lagu tu adalah kita tak boleh tinggalkan solat. Tapi masalahnya, berapa ramai yang solat saban hari? Dan kalau solat pun, ngikut gitu-gitu je. Cite orang islam, tapi solat pun payah, apa barang, beb.. kenapa, ek, jadi gitu?
Memang betul, lu orang nak solat atau tak nak, itu lu orang punya pasal. Tapi gua saja je la nak cite sikit ni.
Muslim adalah manusia yang tahu dirinya hamba.
Mukmin adalah manusia yang patuh segala perintah.
Muhsin adalah manusia yang melihat tuhan di mana-mana.

Bila kita solat,apa yang bermain di dalam minda? Perut lapar, hari nak hujan, ngantuknya, bunyi apa tu?, dah berapa rakaat ni, malam ni pegi mamak stall dan macam-macam lagi la.. makna kata, dalam solat, yang mana sepatutnya antara kita dengan tuhan je, kita bawak masuk segala duniawi yang meracuni.
Cakap solat, tapi lagho dunia banyak ni, apa cite? Masakan tuhan nak menyinggah di hati-hati sebegini kalau dipenuhi dengan segala sesuatu selain Dia. Masakan minyak boleh bercampur dengan air.

Bagi mereka yang solat nak tak nak seolah-olah tak bertuhan, tapi hidup tak keruan dan jiwa kacau, disyurkan, yakinlah dulu lailahailallah muhammadurasulullah. Carilah Allah dan RasulNya sampai ketemu. insyaAllah selamat dunia akhirat.

Gua cite pada gua.

No comments:

 

Bali Accommodation