Saturday, October 10, 2009

telefon tuhan..

salam.
masa gua kecik2 dulu, darjah satu kalau tak silap, tahun '72, gua sekolah kt bukit bintang boys school kt jalan air jernih, petaling jaya. pj masa tu first satellite town in Malaysia. tapi itu cite lain la..
ustaz yg ngajar gua ugama masa tu ialah ustaz kamil. time tu kalau ikut gua punya terkenang + ilusi + imaginasi, ustaz tu memang jenis skema punya la.. pakai spec frame tebal, songkok, baju butang sampai rapat. lembut gaya orangnya masa ngajar tapi time naik angin, pernah dia lempar buku kitorg keluar kelas. siap masuk longkang lagi.. tp itu cite lain la..
yg gua nak cite, ada satu hari tu ustaz bagitau kt kitorg, " sape nak telefon tuhan, boleh." kitorg pun tanya la, "apa nombornya?" "24434", jawab ustaz.
balik sekolah tu terus cari telefon, nak telefon tuhan. masa tu bukan mcm sekarang ni, seme org ada telefon. sampai budak2 sekolah rendah pun ada telefon bimbit. keracunan tu.. tapi itu cite lain la..
last2 jumpa telefon kt bit base polis kt SS3, (masa tu gua duduk kt bit base polis dengan keluarga polis yg lain. mcm dok berek jugak la..) masa anggota polis yg bertugas kt counter pegi ke lain, gua dan kaum pun cepat2 dial nombor yang ustaz bagi td..
haram! apapun tak dapat.. jenuh jugak la try 2, 3 hari. last2 asyik tak dapat je, terus lupa tentang kisah nak telefon tuhan..
lama lepas tu, tak pasti la macam mana, baru la dapat tahu yang nombor 24434 tu rakaat2 dalam waktu solat. adoyai!
sabar je la..
bila dikenang2kan hari ni, kemas kias ustaz kamil tu. tapi terlalu tinggi martabatnya untuk budak2 darjah satu.. iyekan saje.. apapun, salam dan terimakasih untuk ustaz kamil.
layan....

No comments:

 

Bali Accommodation