Friday, July 24, 2009

Tuhan itu hampir.. III

salam.
dikatakan semasa Rasulullah mikraj ke sidratul muntaha untuk terima perintah solat, baginda bertemu dengan Allah. Persoalannya bertemu setara mana? mcm kita bertemu kwn2 ke?
Dalam kitab Syajaratul Kaun karangan Ibnu Arabi, beliau menyatakan ketika pertemuan Rasulullah dengan Allah itu berlaku, ia sangat hampir, malahan lebih hampir dari dua mata anak panah yg bertemu (surah an-najm:9). Ha! amcm, beb? apa lagi yg nk diterangkan @ dinyatakan?
Dekat @ hampir itu tak dapat diibaratkan sebab takde jarak, ukuran yg jelas, dan jugak ruang lingkup. sekiranya boleh diibaratkan, maka Allah terkurung dalam dimensi ciptaanNya sendiri. mana mungkin itu berlaku.
Rasulullah bersama Allah tanpa dimensi ruang dan waktu, tidak sekarang dan tidak pula dalam alam tertentu.
Pada dasarnya, tiada sesuatu pun yg sama denganNya, Dia tidak berada pada sesuatu, tidak pula di atas sesuatu, tidak berdiri pada sesuatu, tidak perlu pada sesuatu. tidak dapat dibentukkan, dan diserupakan.
Yang pasti pada pertemuan Nya dengan kekasihNya, Dia menyampaikan kepada hambaNya Muhammad suatu rahsia dari suatu rahsia yg ada dalam rahsia.
Wallahualam.

-selamat menunaikan solat Jumaat-

3 comments:

aku said...

salam ku2,

dekat @ hampir tapi tak dapat diibaratkan.
maknanya, dekat tak bersentuh jauh tak berenggang memang tak boleh nak diceritakan..
hanya yg paham akan paham kot..

ku2 said...

salam aku.
nk gua bg tamsilan lg ke?

binjidan said...

klu muhammad dpt bertemu dgn pencipta smasa hayatnya bgaimana kita...??

 

Bali Accommodation