Monday, December 2, 2013

things to do today-ii

Birthday gua hari ni.
Patutnya lepak lepak @ chill la, kan. konon2nya.
Tapi dh tua mcam gini, birthday is just like any other day.
Yes, you are conscious of it tapi apedehal, kan..
The children got me a card and few bars of snickers, missus prepared spaghetti.. syukur.

Anyway, pagi lagi gua dh cargas, ke sekolah ngemas stor sukan. Lepak sana sampai dekat jam 11 jugak la.. balik nyinggah beli durian dr en roslan kat padang tembak. Baek punya, beb!

Pastu singgah SM Seri Manjung hantar claim kat ketua pengawas. Dah settle seme, gua tanya kat ketua tentang seorang calun tu, fatin namanya, yang tak sihat. Rupanya pagi tadi dia dah meninggal. Terus terkenang kejap, beb.. ye la, memang gua tak kenal pun budak tu, tapi tiga kali jugak gua jumpa dan sembang dengan dia personally. First tu masa habis paper apa tah, gua dh atas moto. Dia lalu dia senyum gua tanya , “ok ke, exam?” “ok la jugak..” dia jawab.

Second time tu masa mak dia hantar dia lambat sikit, siap mak dia pimpin lagi. Mak dia khabo dia demam, maaf le lewat..

third and final moment bila satu pagi mak dia datang dan bgtau ank dia tak sihat,boleh tak kalau tak amik exam. Gua jawab tak boleh la,nanti dikira tak hadir.
Mak dia cakap fatin tak sihat, tak boleh buang air. Gua bgtau mak dia agar pujuk la dia datang buat kejap. Masa menjawab tinggal 15 minit dia pun sampai. Paper sains 1 tak silap masa tu. Gua tegur dia, asked her to be strong. Dia senyum dalam kesakitan. Paper 2 dia buat kejap je dan balik. Sempat la sampaikan pada dia pesan suruh mak dia bawak pegi hospital, boleh buat exam sana.

Semalam dengar cite dari jiran depan, yang kebetulan cikgu tuition dia, yang racun dah naik ke otak. Mak dia pun dia dh tak kenal. Aduuhai..

Pagi ni dh meninggal rupanya.
Gua pun balik sambil terkenang.

Siang kat rumah gua chill je sorang2 sebab missus pun cargas ke sekolah. Makan  tak sudah2, tapi moderate portion la, kan.. pekena spaghetti, buah kuini dan nanas, ice-cream dan bila missus balik test durian pulak. Peh! Melimpah ruah rezki, kan.. syukur.

Petang layan green macam hari2 yang berlalu.. nak masuk rumah je, hj tahir, biras gua lalu depan rumah dan khabo yang ustazah hashimah, isteri tok ketua pak kob meninggal sebab berlanggar baru je tadi. Aduuus..

Dua kematian ni tah apasal tah begitu menyentuh perasaan hari ni.. ustazah hashimah ni kira kenalan la, sebab dia mudir sekolah agama dan anak2 gua iliya, abil, lisa dan arief seme pernah belajo dengan dia. Dia ngajo aqidah. Gua kalau jumpa dia tu kiranya boleh melawak la.. nak cakap kawan tu idak le, tapi kenalan, ye.. 10 tahun la jugak kita kenal..

Terngiang2 dan terbayang2. Pasni nak ke rumah pak kob kejap..


You become solemn for a while, and then you realize that life has to go on for the living..

No comments:

 

Bali Accommodation