Sunday, August 9, 2009

tiada daya upaya..

salam.


sesungguhnya tiada daya upaya walau sekelumit jua pun
melainkan kuasa Dia, kehendak Dia jua semata-mata.

percaya kah kita pada kenyataan di atas? harap2 begitulah adanya.

dalam kehidupan kita sehari-harian, dalam kejadian-kejadian yang kita alami, lalui, rasai, perkara-perkara yang terjadi pada kita, sekeliling kita, sejauh mana kita hayati akan kata-kata di atas? yang sesungguhnya kehendak Dia kekuasaan Dia dan ketentuan Dia jua.

100% @ 80% @ 50% @ 20% @ tak teringat langsung?

Kemana kamu hadapkan wajah kamu di situ kamu lihat Allah.

8 comments:

aku said...

tiada daya melainkan Dia.
kalau gitu,nape dmomokkan ada dosa pahala,surga neraka?

ku2 said...

salam aku.
cuba lu perhatikan betul2..

aku said...

maksud lu?

ku2 said...

salam aku.
siapa yang membuat pilihan di dunia ini? siapa yang merasa segala-gala: senang susah, masam manis, tua muda, miskin kaya, dan mcm2 lagi la.. tidak ke sepatutnya makhluk yg merasai itu menanggung untung baik n buruk dia?

aku said...

salam ku2,

..tidak ke sepatutnya makhluk yg merasai itu menanggung untung baik n buruk dia..

bukan ke tiada daya,camana nak merasai? bukan ke Dia je yg merasai?

ku2 said...

salam aku.
hakikatnya begitulah, yakni tiada daya upaya, melainkan Dia belaka.
tapi mampukah lu nafi dan isbab akan keadaan sedemikian? atau lu masih lagi berada dalam tahap kemanusiaan yg perlu kepada segala2nya:makan, minum, tido, berkeluarga, bekerja, bersosial,dll?

aku said...

salam ku2,

'berada dlm tahap kemanusiaan yg perlu kepada segala2nya'

kalau masih berkeinginan, masih lagi ada daya.sedangkan keinginan pon daya gak.
yg dkatakan tiada daya tu camane.

ku2 said...

salam aku.
yang dikatakan tiada daya adalah pada tahap hakikat.
lu boleh jadi begitu, yakni melihat segalanya dari sudut hakikat, sekiranya lu mampu menafikan segala2nya adalah usaha makhluk dan mengisbabkan segala2nya Allah semata2.
zahirnya kita masih manusia dan berpijak di bumi yg nyata, yang perlu kepada pelbagai perkara.
namun jika kita sentiasa tetapkan hati dan melihat yg hak pada segala di dunia ini, insyaAllah kita akan melihat yg hak di akhirat kelak.
harap lu faham. wallahualam.

 

Bali Accommodation