Sunday, August 16, 2009

kenduri..

salam.
malam semalam gua bikin majlis tahlil n doa selamat kt rumah. jd, sikit ada bz la, beb.. dari pagi lagi kaum dh datang dirikan khemah, pas tu gua n missus kemas kt dalam rumah apa2 yg patut. siap pinjam carpet lg dr akak ipar gua. rumah dia dekat je, sepelaung je bak kata org kg. tu la kelebihan dok kt kg ni.. pas zohor gua ada tuition jap. pastu pas asar susun siap2 kerusi meja kt luar rmh.. seronok jugak bikin kenduri ni, sebab adik beradik mesti dtg punya, tapi sebelah org rumah gua je la. adik beradik dia ramai, yg dok sekampung je 3 orang, dalam daerah ni ada 8 orang. campur dengan anak buah lagi, ha, tak kan tak meriah kot..
pas maghrib depa seme dah sampai. isya' kitorg berjemaah kt rmh gua. abg2 ipar gua n biras gua seme org kemas2.. gua bahagian makmum je.. tak lama lepas tu kaum dari surau pun sampai la. gua pun berucap serba ringkas selaku tuan rumah, pastu gua serahkan pada tuan imam mat nor untuk teruskan majlis. elok je habis doa, hujan renyai.. hujan rahmat depa cakap. gua balas balik ini seme keje Tuhan, terims je seadanya. mujur ada khemah, jadi majlis masih on.. kaum kerabat n jemputan yg hadir ada la sekitar 15o org kot. gua budget 200 kepala, tapi takpe la lebih lauk daripada tak cukup lauk, kan.. dapat jugak adik beradik bawak balik lauk. gua ode nasi minyak je. lu agak2 berapa sen satu kepala? klu kt pj gua tanya kaum gua baru2 ni masa dia bikin kenduri, rm12-14. buah utk pencucui mulut n kuih muih sendiri bikin. khemah satu je dh rm250. makna kata klu gua bikin kt pj kenduri mcm gini, bangang2 pun 3k, beb. kt sini gua belanja rm1300 untuk segala2nya. murah ke rasa lu? apapun, yg penting pada gua majlis yg diadakan itu membawa keberkatan dan limpahan rahmat dr Allah.
gua pun bikin majlis macam ni jika ada kemampuan, dan setahun sekali je.. insyaAllah tahun depan bikin lagi.
pagi td caterer datang amik perkakas dia, pas tu gua pun cargas basuh entrance n porch, klu tak baunya standard rumah kenduri la. itu yg tak tahan. lalat lg, jgn cite la.. sebelum zohor settle seme gua clearkan kt luar rumah.. petang td pak ali n lan dtg runtuhkan khemah n amik kerusi meja. lapang kepala! kiranya rumah back to normal la.. malam ni kita bawak bertenang n banyak2kan pujian untukNya kerana melancarkan perjalanan majlis yg gua bikin semalam. insyaAllah. : )

2 comments:

aku said...

salam ku2,

lu wat kenduri tak ngajak pon, abis kenduri baru nak cite.. hehehe

murah la rega segitu. taun dpn bleh la buat dua kali..

ku2 said...

salam aku.
bukan tak nak ngajak, lu dok jauh beno. nanti bentan pulak. insyaAllah lain kali gua jemput.

 

Bali Accommodation