Tuesday, June 23, 2009

- NK -

"Jasad ini ibarat kuda tunggangan
dan ruh itu ibarat penunggangnya.
Jasad itu dijadikan untuk ruh,
dan ruh itu untuk jasad. "

dipetik dari Firuz Fansuri-ibnu abas (minta izin, ha!)
salam.
dah lama nak cite tentang nama gua, yakni NK, yelah, dh lama beno gua pakai sejak dari tahun '86 lg rasanya.. bila dh masuk tahun '90an brulah tambah chai sebab nk bg sedap bunyinya. nkchai, sedap, kan?

yang nk dicitekan kt sini adalah peristiwa2 di mana kaum ramai yg ada bertanya dulu2, " 'nk' tu apa maksudnya?" maka gua pun cakap, " 'nk' maksudnya naik kuda. yg nampak ni kudanya, dan yang berkata2, melihat, mendengar, berkehendak, berkuasa, memikir, dan hidup ni adalah penunggang yg naik kuda. amacam, ada erti, beb?"

apapun, 'nk' adalah nazri khan, kalau ikut mak dan bak gua la..

saje la cite kt lu orang. layan....

Soalan kuiz hari ni!
penunggang bawak kuda atau kuda bawak penunggang? ha!
hadiah utama 3 buntil kacang kuda taiping mari tajaan jabit jekles. : )

5 comments:

aku said...

salam nk..

la.. gua ingat nk tu 'nik'
yg chai tu apa plak?

aku said...

salam nk..

'kitab hikam dh lama stop bang..'

maksudnya,n3 kitab hikam dh lama tak diterbitkan.
maaf andai tersalah kata2..

ku2 said...

salam aku.
"n3 kitab hikam dh lama tak diterbitkan."
terbit kt mana?

ku2 said...

aku,
soalan kuiz hang x jawab lg.
x la wajib jwb pun.

aku said...

salam..

maksud aku,n3 kitab hikam tok pulau manis yg hang buat ari tu pasai pa dh tak keluaqkan..?

jwpn kuiz..
yg bwk kuda adlh penunggang.kuda tak tau apa pn.tp penunggang naik kuda.yg tluka dek kerikil dijlnan adlh kuda..
aku nk amk hadiah tang mana?hg pos ja la.. hehehe

 

Bali Accommodation