Sunday, June 7, 2009

ke laut tuu!

salam.
akhirnya, setelah 12 tahun tinggal kt lekio ni, yg dok kt tepi laut, gua pun turun ke laut.
sebaik saja al n anak2 buah gua blk kl, gua pun melunjur jap, n terus lena2 ayam. letih beb! pagi td dh bwk diorg mandi laut. ramai orang pulak tu pagi ni. yelah, nk buat mcmmana, cuti sekolah, weekend pulak tu, sesampai je gua n family kt tepi laut, dh ada beratus orang. ramai jugak yg overnite camping kt situ.. biasanya klu gua turun sini dgn fmly, kiranya parking lot clear lagi, dan laut n pantai kitorg yg punya, gua ckp lu.. tapi kira td tu ok la jgk. wave pun boleh tahan..
sambung blk cite..
tgh bagus punya lena, kaum gua si pek-oi cal. ajak ke laut. terus bingkas bangun gua. cargas time! mmg hari tu lagi bila tau si pek-oi ada sampan sendiri, gua dh pesan kt dia klu nk ke laut, ajak la gua. sungai masa dok kt limau kasturi tu jgn cite la.. mmg happening dok kt sana. sungai galas kt ulu kelantan. memang thrill bila mudik ke hulu dlm keadaan hening, di naungi oleh dahan2 pohon yg merendang.. tapi kali ni gua nk turun laut pulak, beb. dr rumah nk ke tempat parking sampan adalah 3-4 minit naik kapcai. masa tu dh lepas asar, 5 steng lbh krg. sampan si pek-oi mcm sampan kt limau, tinggal lagi fibre n lebih lebar, n 15 horsepower.. kt limau sampan seme kayu, dan narrow, supaya senang meredah air bila mudik ke hulu.. dari tempat parking bot terus menghala ke laut. lalu kt kuala tu adalah 3 minit menyusuri tepi pokok2 bakau. dan kemudian depan gua, saujana mata memandang, laut selat melaka! memang suatu perasaan yg tak boleh dinyatakan dengan perkataan. sape yang makan mangga, taulah masam manisnya.. pek-oi pun navigate ke bawah pohon kt tepi kuala bt lapan, dan parking vessel. dia pun keluar pancing dan kitorg pun nyembang sambil kena sebal. pek-oi ckp alun ombak kuat jgk ptg td, gua angguk je la, mana gua tau sebenarnya. ye la, first time turun laut.. sambil gua usha keadaan sekeliling; yg nampak pulau sembilan, tanjung kepah, powerplant manjung; pek-oi ajak ke tengah lagi. jadi kitorg pun maju ke tengah. tak lah jauh mana dari kuala, sebatu dua je gitu2. tapi jauh jgk tu, beb.. kt situ memang kira dh standard tengah laut je gua rasa.. masa tu yang nampak hanya kebesaranNya saja-alunan ombak, laut yg luas, angin yg menerjah pipi, langit yg tiada hujungnya, suam matahari petang..
pek-oi try ngail lg. kena sebal lg.. tiba2 mengena pulak, dan mengena lagi matakail. dpt ikan gelama.. jam dh dekat 6steng. pek-oi nk ajak blk, tgk2 kail ngena lagi, tapi kali ni ikan makan umpan je. kata si pek-oi, ikan tu nyakat. biasa la org ke laut bila nk balik mmg mcm gitu.. tp kitorg terus blk, mengenangkan senja menghampiri.. balik tu layan si dania n nyembang kt org rmh ttg pengalaman baru td. tp seperti lu org, dia pun tak kan faham prasaan itu. sekadar tau je..
i look forward to the next trip. ke laut tuu!

No comments:

 

Bali Accommodation