Tuesday, July 10, 2012

cite petang tadi..

Petang tadi, macam biasa, gua mesti lepak2 kt luar rumah, layan apa yang patut le.. tadi gua mencantas pelepah nyiur, dan pastu, belah buah nyiur sebab depa ni, missus n anak2 tersayang le, sibuk dari hari tu nak minum air nyiur muda. Nyiur yang gua belah tadi tu takde le muda bebeno pun, tapi tak lah tua lagi.. dapat la merasa minum jugak, kan.. sambil2 tu missus gua ngutip pelam telur yang dah ranum dan jatuh ke tanah.

Bila the kids masuk rumah untuk mandi dan bersiap, gua pun ngemas le perkakas2 semenya.. tiba2 biras gua, hj tahir berhenti depan rumah. Dia pun khabo le yang hamdan, anak ustaz zaini, sedang tenat kt hospital. Citenya jantung, paru2 dan buah pinggang dah tak berfungsi sebab jangkitan kuman.. adoyai! Si hamdan ni anak buah hj tahir le, sebab hj tahir adek kepada ustaz zaini.. takde la gua kenal sangat si hamdan ni, tapi pernah le menyembang.. dia muda sikit dari gua, 2 @ 3 tahun gamaknya.. bila cite gitu, gua pun terkenang le macam2, terutamanya kesempatan2 yang gua lepaskan, dan juga sesalan yang tiada dapat gua padamkan dari kamus kehidupan gua ni.. jadi gua pun join la deme tu (read: family terdekat hamdan) baca yasin kt rumah ustaz zaini yang merupakan jiran gua jugak.. ustaz zaini khabo tadi sebelum membaca, “kita mohon tiga perkara, pertama, semuga Allah sembuhkan dia, kedua, semuga Allah berikan dia kesabaran menempuh ujian kesakitan ini, dan ketiga, jika sudah sampai ajalnya, kita mohon Allah ambil dia dalam keadaan beriman.”

Gua?

Layankan saja..

No Regrets Copper Bracelet by Wire-N-Whimsy

Masa gua dok petang tadi selepas hj tahir bagitau gua kisah tentang hamdan tu, terdetik puisi di bawah ni.. ni yang gua kongsi dengan lu orang. layan je le, ye..

Bercerita tentang kematian

Bercerita tentang penyesalan

Maaf yang tidak dijelaskan

Kata yang tak terucapkan

Dan kesempatan pun berlalu.

Oh! Begitu sukar menjadi manusia

Kan lebih mudah menjadi pokok pain

Di depan laman

Atau fotogarbus yang tinggi menjulang

Di hembus bayu petang

Seakan berdansa

Di kala senja.

Hmm..

Memang sukar menjadi manusia

Berjiwa waja berjiwa besar

Tawadu’

Khauf

Sabirun

Ya wajibul wujud

Kau permudahkanlah.

-kala senja tiba- 717pm 100712

guala!

1 comment:

dragonfly said...

Salam. Thanks for sharing :)

 

Bali Accommodation