Wednesday, March 7, 2012

haiku & limerick

salam.

hari ni budak2 kt sekolah ujian. biasa le, sebelum exam tengah tahun, mesti nak ada ujian dulu. hari ni dan esuk ujiannya, kiranya boleh bawak bertenang le kejap.. tak payah ngajo, kan..

jadi, hari ni gua kena invigilate dua kelas je, satu form three dan satu lagi form five. kalau time2 gini, untuk mengisi masa sambil nunggu puak2 ni habis menjawab, gua biasanya membaca atau menulis.. masa jaga form three, gua siapkan buku rekod dan update apa2 yang patut sebelum gua mengulang baca kitab sunan kalijaga. memang nak kena layan berkali2 jugak la, sementara nak resap pahamnya..

lepas break, last slot, gua jaga form five. asal2nya gua nak membaca jugak tapi last2 gua dh menulis haiku dan limerick. lu tau ke, amende haiku dan limerick ni? ia adalah puisi, haiku puisi jepun yang hanya mengandungi tiga baris, dan kebiasaannya baris pertama dan ketiga mengandungi 5 sukukata dan baris kedua 7 sukukata. biasanya takde makna khusus pun... limerick pulak puisi Irish. terdiri dari lima baris, baris pertama, kedua dan kelima mesti rhyme, ketiga dan keempat mesti rhyme jugak, dan puisinya selalu berunsur humour.. biasanya la.. jadi, kt bawah ni gua share dengan lu haiku dan limerick yang gua karang tengahari tadi.. layan….

-Taiko-

when I walk in class

everybody sits up

I am the Taiko

-If You Care-

hey you please listen

don’t you know any better

don’t start won’t be none

-Nak Ke?-

apehal lu, Mat?

usha-usha semacam..

nak pelempang ke?

Oh please oh please oh please

lend me your ears and freeze

I have a story

to listen you must pay me money

if not, go away oh please..

tengahari di 5 melati 07032012

1 comment:

FAIZ KAMARUL said...

woah, sir, i saw gikgu rutifah posted some new photos. a group of students sat down in a room, i'm not sure what kinda room it is, but surely they students got nice chairs and desks. arrangement cam ala2 sekolah jepun. it's a special room for special students, I guess?

 

Bali Accommodation