Monday, July 5, 2010

what's ur problemo, huh?


Salam.

Baru balik dari pj semalam. Menziarahi kedua ibubapa tercinta. Dapat juga berjumpa dengan abang bah, yang datang bertanggak kt rumah parents for a few days dari batu pahat. She’s my cousin, and I suppose u must be wondering why I refer to her as ‘abang’, kan? Well, it’s normal for johorean to refer to women who are related and older as abang.

Got there Saturday evening and came back Sunday morning after breakfast. Cepat sangat, ek.. nak buat cam mana, cikgu sibuk, beb. Keje berlambak lg kt rumah tu..

Anyway, the story I want to story here is the attitude of Malaysians, tak kira la cina ke, melayu ke, india ke.. on the way balik di lebuhraya plus, nak exit ikut tapah, gua berhenti jap kt ladang bikam resting area. Masa gua tunggu nak masuk toilet tu, gua tenguk seorang mamat melayu ni dok sebelah tong sampah sambil merokok dan pegang tisu. Pastu dengan ceren je mamat ni buang tisu kt atas lantai tanpa ada rasa bersalah pun. Peh! Gua stare la jugak mamat sorang tu tapi dia buat bangang je. Pastu bila seorang mamat cina ni keluar dari cubicle, gua pun masuk la. Adoyai! Mamat tu biarkan je hos air kt atas lantai. Padahal terang2 dah tulis, “sila sangkutkan kembali setelah digunakan”. Gua dalam hati berkata, ‘samada mamat ni jenis bengong tahap maksimum ataupun dia tak sekolah dulu kot..’

Gua pun continue driving. Lbh krg dua kilometer dari simpang rumah gua, ada sorang drebar kete Honda ni tak semena-mena keluar dari simpang dan masuk ke depan kete gua di jalan utama ni. Dah la keluar seolah2 atuk dia punya jalan, pastu bawak slow pulak lagi! Bila trafik clear depan gua, gua pun overtake mamat tu. Tenguk2 dia tengah cakap telefon, sial! Dh la ckp kt hp, bawak slow, pastu dok tengah2 jalan, langsung tak nak bg side. Kalau gua bawak lori 10 tan @ treler, harus gua shadow mamat tu masa dia keluar simpang tadi. Bukan apa, bagi dia terencat sikit..

Memang gua geram jugak tapi gua nak jadi golongan sabirun, jd mesti la bawak bertenang. Tak gitu? Ahak! : )

D moral of the story: kalau tak reti nak jadi orang dan hidup ada sikit sivik dan bermoral, baik jadi burung je..

-end of story-

No comments:

 

Bali Accommodation