Tuesday, July 6, 2010

rahsia si tambi

Salam.

Keliling rumah gua, kt luar pagar, ada gua tanam beberapa pokok buah2an: mempelam, kuini, rambutan, longan, kedondong, kelapa, pisang. Jadi musim kali ni yakni sekarang ni pokok kuini dan mempelam gua berbuah agak lebat. Baru jugak gua tanam, 4 tahun lepas kot. Nak cakap banyak sangat pun tak jugak tapi puas la makan dan bagi jiran2 dekat sini dan kaum kerabat. Lu orang biasa makan kuini? Bau dia menusuk lubang hidung, beb, itu yang tak tahan. Senang cite, kalau ada kuini kt dalam rumah, memang tak leh nak cover line la.. buah kalau masak kt pokok, bukan diperam, memang harum dan manis teramat.

Masalahnya, ulat kt dalam buah tu boleh tahan banyak jugak, beb. Gua pun takde ikhtiar apa2 pun untuk selesaikan masalah ulat ni sekadar berserah pada Tuhan je..

Satu hari member gua @ pomen kapcai gua, tambi, datang singgah sebab gua cal dia suruh check moto gua. Tambi pun datang dengan membawa beberapa biji mempelam sebagai tanda persahabatan.. cewah! Malam tu gua kupas la mempelam yang si tambi bagi tu. Peh! Kesemua 6 biji yang dibaginya takde ulat pun. Hmm..

Beberapa hari lepas tu masa gua pegi kg koh gua singgah kt kedai si tambi keje. Gua pun tanya la kt dia macam mana buah yg dia bagi hari tu elok je isinya, takde ulat pun.. mempelam dan kuini gua boleh tahan jugak ulatnya.

Si tambi pun cite la: ‘cikgu, itu jam masa bunga, itu pokok punya tepi kasi korek dan kasi tanam garam. Kasi bikin empat corner. Guarantee tada itu ulat punya.’ ‘tanam garam je kt penjuru?’ gua tanya. ‘ya, cikgu.’ Jawab si tambi. Kisahnya..

Betul ke cakap si tambi ni? Nanti gua try. Tapi sekarang ni takleh la nk buat mcm gitu sebab dh berbuah pun, dan buah pun nak habis dh. Maybe next season gua bikin macam tu kot.

Kalau gua ingat la.. insyaAllah.

No comments:

 

Bali Accommodation