Saturday, April 17, 2010

wasilah

salam.

wasilah menunjukkan jalan yang melaluinya manusia mendekat kepada Allah.
'carilah jalan untuk mendekat kepada Dia'. -al-Maidah: 35

satu-satunya wasilah adalah Nabi Muhammad saw. tiada jalan lain untuk mendaki dari dunia fizik ke hadrat Tuhan. sang murid menempuh tahap pertama perjalanan kembali kepada Allah dengan pengawasan mursyidnya. hal itu ditempuh melalui perjuangan spiritual @ mujahadah, disiplin @ riyadah dan berpantang @ wara'. berkat rahmat Allah murid dapat melebur di dalam mursyidnya.
namun tidak ada seorang pun yang bakal berjumpa dengan Allah sebelum berjumpa dengan Nabi Muhammad saw. sang murid tidak dapat menempuh lebih jauh kepada Allah tanpa wasilah. sang pecinta tidak dapat mencapai Allah dengan menjadi seorang pecinta. dia mencapai Allah hanya melalui kekasih Allah, dan kekasih Allah adalah satu, yaitu Muhammad Al-Musthafa saw. kerana hakikat Muhammad tersingkap bagi para hamba dan pengikut setia sang guru Muhammad saw, mereka tenggelam dan melebur di dalam beliau.

wallahualam.

4 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

sama sama kita menuju jalan yg satu

ku2 said...

salam brutalsolo.
betul tu, memang jalan yg satu n lurus itu la yg di cari, tapi nampak ke, jalannya?
nampak kot, insyaAllah, ek..

Anonymous said...

salam.
power.

nak tanya ni.
apa beza Muhammad dengan Muhammad S.A.W?

azroy_poyo@yahoo.com

ku2 said...

salam kembali.
terlalu umum bila disebut Muhammad. siapakah yang dirujuk itu? Muhammad pada hakikatnya tetap yang satu itu jua walaupun pelbagai nama diguna untuk rujuk pakai; Nabi Muhammad, Muhammad SAW, Nur Muhammad, hakikat Muhammad, Muhammad Rasulullah, Muhammad Al-Mustafa.
wallahualam.

 

Bali Accommodation