Friday, September 19, 2014

ia adalah Aku

Di tengah kepekatan dinihari
Sang lelaki berkata sendiri
“akan ku tinggal duniawi
Untuk mencari Tuhan bagi diri”
“apakah yang menambat ku di sini?”
Tuhan berkata, “ ia adalah Aku”
Namun sang lelaki tak tahu

Merangkul si kecil sedang menyusui
Sang isteri terlena di hujung mimpi
Lalu sang lelaki berkata,
“apakah ini semua?”
“cubaan atau ilusi?”
“ia adalah Aku” kata Tuhan
Namun sang lelaki tak tahu

Meninggalkan empuk tilam
Di tengah kelam
Sang lelaki memanggil,
“di manakah Tuhan?”
Tuhan berkata, “ Aku di sini”
Masih kata2 Nya
tak didengari sang lelaki

kala si kecil menangis di dakapan isteri
sang lelaki terus pergi
lalu Tuhan berkata, “kembalilah”
namun tidak didengari sang lelaki
lalu Tuhan pun berkata,
“meninggalkan Aku, ke manakah kau pergi
Untuk mencari Ku?”

Tagore’s “Religion”

Adaptasi nkc


No comments:

 

Bali Accommodation