Tuesday, August 6, 2013

last days puasa

Last days puasa

Minggu lepas kiranya last week of school la before the holiday.. isnin slasa rabu kelas macam biasa je.. tp masuk hari khamis budak form 1, 2, 4 seme kena pegi dengo ceramah kt surau.. gua ngajo form 4 n 5.. tp masuk je jumaat mmg tak ngajo langsung.. pagi tu perhimpunan punya la lama, mana lagi dengan penyampaian hadiah nya, ucapan gitu gini, sampai naik kematu ponggong, gua cakap lu.. akhirnya, dekat pukul 10 bru habis assembly. Peh.. tak tahan..

Petang jumaat tu, pegi beli barang2 dapur n pelbagai lagi sebelum nk raya ni.. mujur la untuk anak2 dh settle sebelum puasa hari tu lg.. jadi, tak la banyak kerenah nak berpusu2 dgn manusia kat shopping complex dan supermarket ni.. malam pas trawih seronok je, sebab esuk2nya tak sekolah dh.. cuti dua minggu, da.. tapi ada pulak kaum ode ikan tilapia. Maka pukul 11 mlm gua pun cargas la ke sangkar ikan, sampai pukul 12, menyauk dari 1 pagi sampai 2steng, pukul 3 cargas gerak balik, berhenti kt air tawar pekena mee goring dgn the tarik, hantar ikan kt 3 tempat, by sahur ngam2 chi ro sampai rumah.. pas sahur, mandi, solat subuh je, 6steng terlena akhirnya.. tapi jam 8 dh time to cargas dh..

Sabtu pagi, waktu yang dinantikan sebab nak pegi pekan sabtu kt bt10. Sebabnya ramai kaum dh balik kg dari serata Malaysia, jadi, pagi tu boleh le jumpa.. lagipun last Saturday of ramadhan memang meriah peniaga jual brg2 yg pelbagai.. harga jangan cite la, msti boleh adjust punya..
Pas habis kisah pekan sabtu tu, lbh kurang jam 11 gua pun gerak ke teluk intan, pastu ke parit  untuk ngutip duit kat ram sawit.. kiranya duit raya la.. : ) dari teluk intan nak ke parit lalu area kampung je all the way.. memang picturesque, gua cakap lu.. especially bila lalu kg gajah – lambor kanan – bota kanan – parit. Rumah2 kampung lamanya, peh, memang terbaek.. gua cukup suka lalu area macam gini. Mana lagi dengan sunyi nya, bersih, green, jalan pun tak sibuk.. last2 pkl 3 jugak la sampai rumah..
Petang tu kononnya belanja deme (read: anak2 n missus le) makan kt restoran yemen di manjung ni. Kaum cite nasinya dengan kambing mendy dan lain2 racun.. jadi, gua pun layan la.. conclusionnya: boleh laa, tapi klu di beri pilihan, ia tak la dok kt no 1.. malam je macam biasa sebelum terawih layan nia main bunga api n mercun pop2 dia. Anak gua, beb..

Sunday gua memang bawak bertenang.. iye la, mana tak penatnya dari jumaat malam sampai la malam tadi cargas tak henti2, kan.. layan..  baca kitab, layan video, malam terawih dengan anak2, pastu makan2 sikit, by 11 lena dh..

Semalam, cargas balik dh.. pagi hantar nia ke sekolah, basuh bmw missus, pukul 10 dah keluar manjung dengan missus. Pegi fotostat kitab, nak beli meja kecik dapat meja dgn set bangku pulak dh, pastu buat kredit baru kt skomk layan beli mesin basuh dan dapur + oven, (semua tu missus gua nak, k..bukan gua, k..)pegi beli no baru kat celcom, singgah beli tikar getah, bateri, kipas stand lagi, otw balik beli racun untuk kebun pulak.. celah2 tu amik nia. Petang jam 4 beli lauk standby raya nanti takde ikan.. last2 gedebak gedebuk sudahnya keluar masuk rumah pukul 7suku kat maghrib baru la boleh bertenang. Malam ingat nak tido la awal, dan memang tido awal pun, tapi pukul satu terjaga sebab nabil demam pulak.. adoyai.. jenuh jugak gua dengan missus gilir tengukkan dia sampai subuh.. nabil kalau demam memang brutal, beb.. sampai 38.6 temperature dia mlm tadi. Risau gua.. dulu sekali kena dok hospital seminggu, beb. Demam je tu.. yang jadi mangsanya gua la, sebab kena teman dia, kan.. anak gua, beb..

Pagi tadi bagi dia makan ubat lagi, pastu gua buat ubat kampong: beras pulut + asam jawa + pegaga + air ramas2 sapu atas kepala.. harap2 mujarab la, insyaAllah. Bukan apa lusa nak raya, jap lagi patutnya nak balik rumah mem bos gua kt pj..  ni pun gua nak cargas lagi.. dah dekat tengahari, kan..

Okay la, lain kali nyembang, kalau ada rezki, jumpa lagi. insyaAllah. Finally maaf zahir batin.

Selamat!



No comments:

 

Bali Accommodation