Monday, January 16, 2012

cite baraqoh ayat seribu dinar

salam.

petang tadi gua pegi cari lauk kat batu 6.. by the way, rumah gua kt batu 7, tapi kt dalam kampong le.. nak ke sana tu, gua bawak le land rover @ cdl gua yang classic tu.. yela, dah hampir 34 tahun umurnya..

dekat2 nak sampai tempat jual ikan tu, tiba2 semput pulak land rover gua, macam nak mati enjinnya.. “minyak nak habis ke?” risau gua.. tapi takkan la, sebab gua dah budget minyak ada lagi, dan memang pun pas beli ikan, gua nak pegi isi minyak, sebab esuk nak pakai ke sekola..

sempat jugak gua beli ikan tu.. selesai membeli, gua pun start enjin. “hidup!” ini sudah baik, maka gua pun jalan la nak balik. tiba2 mampus pulak enjinnya. start punya start punya start, haram tak hidup.. kalau ikutkan meter petrol yang biul tu, patutnya ada lagi la minyaknya, walaupun dh bawah ‘E” sikit..

gua pun pegi seberang jalan, ada kedai pomen kete, bekas anak murid. “Fitri, ada tong kosong tak? rasanya minyak habis le..” tanya gua kt dia.

“Ada cikgu. cikgu nak pakai kete ke?”

“Boleh jugak.”

lalu fitri pun hulur la kunci kete wira dia yang berenjin evolution tu.. standard kete nak berlumba je, gua rasa.. pas beli minyak tu, gua tuang dalam land rover, start dan hidup kali ni.. gua pun singgah petrol pump, isi lagi rm30, dan start enjin.. jalan gear satu nak masuk gear dua, mampuih pulak dah.. adoyai! ini mesti ada kes lain ni..

gua pun try start lagi sekali, hidup! dan gua masuk gear, jalan pelan2 pegi ke pomen salim, dekat rumah gua.. masa tu dah 6.45 ptg, beb.. tenguk2 kedai salim tutup, da! gua pun cal dia.. dia cakap dia kat sitiawan.. dia tanya la, apahal.. gua bagitau la citenya.. gua tanya dia bila nak balik, dia cakap tak tau la lagi.. adoyai! tengah2 nyembang tu, tiba2 gua dengar suara salim jelas sekali, seolah2 dia ada kt sebelah gua.. gua pun toleh, cilaka betoi! si salim kat belakang, tengah gelakkan gua. gua story kt dia jap, pastu dia pun hantar gua dan stok lauk gua..

moral of the story: lu nampak tak betapa Dia permudahkan.. barang diminta, begitu jua diberiNya. cash! gua cakap lu.. masa land rover gua problem, bantuan datang tanpa diduga.. berkat amalan ayat seribu dinar. bukan nak minta jadi kaya, beb. sekadar dipermudahkan je, syukur la sangat..

Alhamdulillah!

No comments:

 

Bali Accommodation