Wednesday, May 27, 2009

Yang mana satu?

salam.
kalau diikuti, solat bermula dari waktu subuh, bersambung dengan zohor, lanjut ke asar, masuk maghrib dan berakhir isya'.
tapi ada satu lagi cite mula zohor, sambung asar, jumpa maghrib, pastu isya', dan last sekali subuh.
Ha! yang mana satu sebenarnya?

ikut yang zahirnya sehari solat 17 rakaat, ( ustaz gua masa gua darjah 2 dulu, awal tahun 70an, bgtau klu nk telepon tuhan, dail 24434. balik sekolah jenuh gua try, haram xdpt.... saja la cite kt lu orang. terkenang, beb! ) tapi ada pulak cite 20 rakaat. Apa cite pulak ni?

persoalan timbul persoalan timbul persoalan, tapi tuhan takkan biarkan lu terkapai-kapai selama mana lu yakin Dia berserta. insyaAllah.
lain kali pulak nyembang. Asar, beb. walaupun solat tu hakikatnya solahudaim adanya. Wallahualam.

4 comments:

Anonymous said...

salam nk chai..

betoi ka ada 17.tolak 2 ari jumaat..

bila2 nti cita bab solatuldaim na..

ku2 said...

salam aku.
jumaat special case. apapun, dlm solat jumaat, ada dua khutbah, yang mana bila dicampurkan dgn 2 rakaat jumaat, tetap dikira 4 rakaat.
Solahudaim insyaAllah akan dikongsikan sedikit masa kelak.
wallahualam.

Anonymous said...

salam..

solat jumaat nabi saw dpt perintah masa mana?

ku2 said...

salam aku.
solat jumaat difardhukan sebelum hijrah di Mekah. Rujuk ayat 9 surah al-jumaah.
wallahualam.

 

Bali Accommodation