Saturday, October 1, 2022

rtm

 petang2 keje gua adalah melayan pokok bunga: sapu daun, trim pokok, menyiram, membaja, mesin rumput, pruning dahan dan macam2 le.

memang udah lama jugak le, sejak 20 tahun yang lalu, sejak pindah rumah ni. asalnya idak le gua minat nak layan seme2 ni tapi tu la dia, tiba2 rasa seronok je bila bercanda dengan nature ni. alhamdulillah.

dan biasanya kalau dh siap keje seme, n takde benda nk layan, gua pun round kampung, amik angin bak kata deme. sebab dh lama jugak dok sini, ramailah kenalan untuk bertegur sapa.

satu petang tu bila gua ronda2, gua terserempak dgn bro zali. mamat ni udah pencen citenya tapi time terserempak tu tak tau lg kisahnya. bila nampak dia, n kebetulan tidak pernah berbual mesra sebelum ni, hanya sekadar angkat tangan n bagi salam je, gua pun berhenti motor n nyembang2 kosong. celah2 nyembang tu gua pun tanya la dia,

"abang zali la ni dok buat apa?"

"oh saya ka? saya dok rtm la ni."

jenuh gua memikio kt mana rtm sekitar sini sebab lebih duapuluh tahun gua dok manjung ni le, tak rajin hayat tau ada rtm kt sini. last2 gua pun tanya dia,

"rtm kat mana bang zali?"

"rtm? rtm tu rehat tunggu mati."

adussss sabo je la. jenuh gua dok pikio tadi rupa2nya lain cite nya la pulak.

layan je la..

 

itulah kisahnya -

 

No comments:

 

Bali Accommodation