Wednesday, June 5, 2013

rasa di dada - iii

Dah tinggal tak sampai seminggu cuti sekolah, beb!
Namun begitu, syukur selalu, Alhamdulillah, atas segala yang diberi..

Sebelum cuti hari tu, budak2 sekolah exam, jadi sementara sebelum cuti mula, konon2nya nak siapkan tanda skrip jawapan la.. tapi sampai ke last day, tak dan siap jugak.. adoi!

Isnin start cuti pegi la sekolah nak nyiapkan keje cadangnya.. dan memang seperti dirancang pagi tu cargas 7steng dh kluar rumah.. breakfast canai banjir n teh tarik, pastu terus ke markas dan menanda.. pukul 9steng missus call, khabokan paksu dahari, adek bongsu mak mertua gua, meninggal sejam sebelumnya.. paksu ni tinggal sorang dia je sebab adik beradik lain dah meninggal habis..
Gua pun packing la barang, start moto terus ke rumah paksu yang memang dok kt lekio pun.. masa sampai rumah tu orang tak ramai lagi.. dan la baca yasin dan tatap jenazah buat kali terakhir..

Malam2 gua membaca novel.. rasanya straight 5 malam berturut2 la.. kebetulan pulak ada kaum ni, haji din gua panggil dia, bagi sekotak novel n buku2 bhs inggeris.. jadi gua pun layan la.. sempat gua baca dua cerita oleh Jack Higgins, The Eagle Has Landed dan Cold Harbour..
Khamis pagi dah cargas ke kebun: selabak teluk intan dan pulau jua kg gajah. Satunya membaja dan satu lagi melawat kawasan.. peh! Macam YB pulak, ek.. : ) 

Petang tu jugak balik pj, tapi dh keluar lewat, malam pas isya’ baru sampai rumah bos.. ida pun datang dengan anak2 n fahim, ajib dan kak asiah dh memang ada.. meriah jumpa ramai2, sekali-sekala..
Esuknya pagi breakfast dengan bak n mak n family.. pas jumaat lunch meriah sebab ida datang lagi, al n ellis pun ada.. seperti biasa, the meal never disappoints.. rumah mak sendiri, kan.. petangnya pegi book access di Amcorp Mall.. buku beribu, gua cakap lu.. murah2 pulak tu, sampai gua tak beli terus.. yela, terlebih sangat nak beli, langsung tak leh buat keputusan.. akhirnya beli buku Bob Marley: stories behind every song.. pulak!  Ada satu kedai tu jual buku jugak, tapi antique n rare ones.. ada buku 1945 bertajuk The People of Malaysia.. tak ke pelik, buku tahun ’45 dh pakai Malaysia.. buku tu satu ribu ringgit je.. tak mahal la kalau dibanding dengan satu buku berjudul lbh krg Sabah Sarawak n Borneo 1896, volume i n ii. 50k je.. ahak! Nak jamah pun mamat kedai tu tak bagi.. dpt tenguk dalam glass cabinet tu je . sabo je la.. oh, before that, ida dh beli untuk gua novel Life of Pi. dh tenguk movie dia, memang layan, tapi ida cakap baca novel lg layan.. memang gua percaya pun.. btw, ida n ruiz n thoqif are moving to new york. nk jadi new yorkers.. i'll definitely miss her.. : (
Malam ikutkan malas nak kluar tapi dh janji dengan hakam.. lepak la kejap,, sejam steng jugak la.. amir n pop pun ada, bermantul2an sambil nyembang..


The next day, mak buat mi rebus special.. al datang, ida datang lagi dgn anak2, dan sebelum cargas untuk balik ke lekio, akak pulak sampai..  memang I had a merriment time being with my siblings, gua cakap lu..
mak as usual enjoyed the company of her children very much la..

2nd juni 2013

Ahad ke bagan dato ada kenduri pangkat cucu saudara, cucu kak minah, anak sarimah n azhari..
Jumpa kulaan @ kaum kerabat sebelah missus pulak.. meriah jugak, yob!

Semalam isnin meracun belah pagi. Pukul 11 hantar iliya ke aeon, pastu bawak arief n abil for a haircut.. gua pun join jugak sudahnya.. pas lunch bawak deme seme kluar ronda2 n minum petang..

Hari ni, 7steng dh kluar, hantar baja ke mandah, pastu terus ke jawang kuala kangsar tenguk kebun, balik singgah sangkar tenguk ikan.. beso dh ikan2 1st batch gua.. dh boleh jual sangat ni.. by the time gua sampai rumah, dh asar pun.. lesu, beb! Tapi pas solat, cas sikit, terus layan trim pokok Sinai.. maghrib brjemaah dengan family, as usual lee.. ni tengah memikio ops untuk esuk.. kalau ikut planner, nak buat trek kat padang sekolah.. patutnya la.. dan memang sepatutnya pun sebab sukan tak lama dah.. we see what happen tomorrow, ek.. dan esuk2 nya pun janji2 telah dibuat. harap2 boleh dipenuhi, insyaAllah.. masa sangat berharga, sampai tak ternilai.. dan masa pun dh tak banyak tinggal.. untuk gua, la! ahak!

No comments:

 

Bali Accommodation