Sunday, October 28, 2012

kicap kelantan terengganu


Salam.
Semenjak dua menjak ni makan nasi lalu je, (bukan la tak lalu pun sebelum2 ni..) kiranya tambah nasi tak pernah miss pun.. tau kenapa? Sebabnya ada budu lee.. kaum missus bagi sebotol baru2 ni, botol kecik je, tapi dh kira ok sangat tu.. bila makan nasi ada je budu campur dengan cabai burung dan bawang sikit, memang tak leh tahan, beb.. selera mesti membuak2 punya lah.. bukan takde lauk lain pun, tapi dh ada budu je dan dapat ikan goreng n ulam-ulaman dh kira cantik sgt tu..
Tau tak kali pertama makan budu ni, sebenarnya gua tak tau pun benda tu budu.. kisahnya macam gini..
Satu hari tahun ’88 gua pegi rumah kaum kt kg bukit berangan, kuala Terengganu. Dok sana 2 malam kot.. satu malam tu masa makan gua tenguk macam2 lauk ada, dan ada satu mangkuk dalamnya ada kuah coklat dengan cabai burung dan hirisan bawang, gua dipelawa makan cicah ulam. Diorang tanya ok tak? Ok la, gua jawab. Gua tanya amende tu, diorang khabo kicap ni, kicap Kelantan Terengganu. Oh, kisahnya, sangka gua masa tu.. dh habis makan, dh bawak bertenang, baru la kaum gua bgtau, tadi yang lu makan tu budu la, beb!
Sabo je la..
Dan sejak gua posting hujung tahun tu ke limau kasturi sampai la sekarang, memang stok budu jarang bebeno putus.. tapi nak makan budu ni seronoknya ada kaum.. baru la tak cukup nasi tambah. Pkena nasi 2, 3 pinggan harus bersandar je la nanti.. jangan jadi ular sawa udah le..
 Budu perah limau kasturi citrus microcarpo pembuka selera iftar Ramadhan by Ssuriha

No comments:

 

Bali Accommodation