Wednesday, April 19, 2023

Once upon a story - 5 - balik raya

 

Tahun kedua gua ngajo kt Limau Kasturi, 1990, hari raya pun bakal menjelang. Hari last skola tu, gua pun naik keretapi pkl 10++ pagi dari Limau Kasturi menghala ke Kuala Lipis. Keretapi tu diorang panggil kereto ike sebab bawak lauk pauk: sayur ikan ayam dan macam2 makanan lain. Sementara nk nyampai kt Lipis tu lebih kurang dekat tiga jam jgk laa. Bila kt Lipis terus gua cargas pegi bus station. Tenguk2 tiket bas balik KL dh habis, beb.. pehh!

Yang ada tiket ke Raub je. Terus gua pun sambar tiket tu dan sesampai di Raub terus beli tiket ke KL. Bas ekspress Raub ke KL ni pun boleh tahan jugak la laju nya. Zaman tu bas tu berhenti kt stesen bas pekeliling. Lu orang tau tak kt mana? Entah ada lg ke tidak stesen bas ni. Bila sampai Pekeliling je gua tenguk jam dh pukul enam, nak masuk time buka dh ni. Gua pun apalagi sepantas kilat cepat2 jalan sampai kt Chow Kit dan tunggu bas mini.

Dalam perjalanan ke area rumah parents gua kt SS3, masa tu bas mini tu baru nak lalu Trebor @ Jalan 222, azan pun berkumandang menandakan masuknya waktu berbuka puasa bagi kawasan sekitarnya. Adusss, gua pun silap la tadi tak dan nak beli air dulu. Ingatkan sempat le sampai sebelum buka. Mujur la pada gua ada ceklat @ gula2 hudson. Gua pun kulum ceklat tu sambil doa berbuka, n pastu hisap dunhill sebatang sebagai kenang2an sementara nak nyampai rumah.

Sabo je laaa..

No comments:

 

Bali Accommodation