Bismillahirrahman’nirrahim.
Solat
bukanlah sekadar rukun Islam yang ke-2, lebih dari itu, solat adalah satu jalan
untuk kita sampai kepada Allah mengikut jalan Muhammad. Solat adalah jalan yang
telah dirintis oleh Nabi Muhammad pada peristiwa Isra’ Mikraj yang
mahsyur lagi penuh hikmah dan rahsia.
Maha Suci
Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid
Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati
sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran)
Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Surah
Al-Israa’: 1)
Pernah
seorang sahabat saya bertanya bagaimana mahu mengecap nikmat kelazatan dalam
solat?? Sahabat saya itu mengakui bahawa beliau solat sekadar ikut-ikutan
dan tidak pernah menikmati kelazatan solat. Saya juga mengakui bahawa saya pun
belum merasai kemuncak nikmat kelazatan solat selain nikmat-nikmat solat yang
umum.
Di dalam
menghadapi apa jua situasi, kita mesti mendahulukan Allah. Saya menangguhkan
pertanyaan sahabat saya untuk bermunajat memohon petunjuk daripada Allah.
Kemudian sampai petunjuk Allah kepada saya berkenaan rahsia asal usul
solat.
Firman
Allah, “Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada
sesiapa yang dikehendakiNya. Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka
sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat
mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan
akal fikirannya.” (Al-Baqarah : 269)
Jika kita
teliti, di manakah sebenarnya rahsia solat? Cuba kita ingat ketika seruan azan
“Haiya’alassolah” maka kita akan menyahut
“Lahaulawala’quwatailla’billahil’aliyil’azim”. Ertinya apabila diseru “Marilah
solat” maka kita menjawab “Tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan
Allah” jelas membuktikan bahawa kita sememangnya tiada daya upaya untuk
mendirikan solat melainkan dengan Allah (Billah). Maka untuk mendapat solat
yang sempurna, solat itu mesti didirikan dengan Allah iaitu kita mesti berdiri
di dalam sifat Ketuhanan. Hanya Muhammad yang boleh berdiri di dalam sifat
Ketuhanan walaupun Muhammad itu seorang hamba dan pesuruh.
Umum
mengetahui bahawa, solat adalah kurniaan Allah, yang diterima oleh Nabi
Muhammad melalui peristiwa Isra’ Mikraj sewaktu pertemuan baginda dengan Allah
di Arasy Kursi Mustawa iaitu di kemuncak Sidratul Muntaha. Nabi Muhammad
dikurniakan solat 50 waktu sehari semalam sebagai tiang agama Islam. Bayangkan
setiap 28 minit berkumandang seruan azan dan solat wajib didirikan tanpa berdolak
dalih. Maka apa akan jadi dengan kita umat Muhammad sedangkan solat 5 waktu
yang ada ini pun sangat berat untuk didirikan?
Dalam
perjalanan turun, Nabi Muhammad bertemu dengan Nabi Musa yang menasihatkan agar
Nabi Muhammad naik semula bertemu Allah untuk memohon pengurangan. Nabi
Muhammad pun naik semula ke Arasy Kursi Mustawa bertemu Allah dan Allah
mengurangkan sebanyak 5 waktu. Proses ini berulang sebanyak 9 kali dengan
jumlah pengurangan keseluruhan adalah sebanyak 45 waktu. Maka tinggallah solat
5 waktu yang Nabi Muhammad bawa turun ke bumi untuk disyariatkan oleh sekelian
orang yang beriman. Solat bukan sekadar syariat, tetapi solat itu meliputi
urusan syariat, tarikat, hakikat dan makrifat sekali harung.
Sebagai
seorang Mukmin/Mukminah juga Muslim/Muslimah yang mahu menikmati kelazatan
solat, mestilah menunaikan solat bukan sekadar satu syariat solat, tetapi perlu
juga ditunaikan sekaligus dengan tarikat solat, hakikat solat dan makrifat
solat.
SYARIAT
SOLAT - adalah pekerjaan tubuh di mana ada 7 pergerakan utama iaitu
berdiri memeluk tubuh (Qiam) yang dimulai dengan ikrar takbiratul ihram, rukuk,
iktidal, sujud, duduk antara dua sujud, sujud semula dan duduk tahyat yang
disudahi dengan salam. Cuba teliti betul-betul, percaya atau tidak bahawa
apabila kita mendirikan solat, sebenarnya kita mengulangi perjalanan Mikraj
Nabi Muhammad.
Sabda Nabi
Muhammad, “Dirikanlah solat sebagaimana kamu melihat aku solat.” (Riwayat
al-Bukhari)
Bermula
dengan niat dan berdiri betul, apabila kita hadapkan kiblat (hati) kita ke
Kaabah, sebenarnya kita sudah sampai di dalam Kaabah dalam keadaan ber’ihram.
Apabila kita mengangkat kedua-dua tangan sebagai ikrar ‘Takbiratul Ihram’,
sebenarnya kita sedang mendaki ruang langit pertama sehingga ke
bumbungnya.
Firman
Allah, "Sesungguhnya Kami telah menghias langit yang terdekat dengan
hiasan, yaitu bintang-bintang." (As-Saffat: 6)
Bumbung
langit pertama pula adalah lantai langit kedua. Apabila kita turunkan tangan
lalu memeluk tubuh, sebenarnya pintu langit kedua sudah terbuka dan kita
berdiri (Qiam) bersama-sama para Malaikat yang terus-menerus berdiri sehingga
hari Qiamat. Apabila bertakbir untuk rukuk, kita sebenarnya sedang mendaki
ruang langit kedua sehingga ke bumbungnya. Bumbung langit kedua itu pula adalah
lantai langit ketiga. Di lantai langit ketiga kita rukuk bersama-sama para
Malaikat yang rukuk terus menerus sampai hari Qiamat. Kemudian kita bertasbih
dan bertahmid mendaki langit ketiga sehingga ke bumbungnya. Bumbung langit
ketiga adalah lantai langit keempat. Di sini kita iktidal bersama-sama para
Malaikat yang iktidal terus menerus sampai hari Qiamat.
Kemudian
kita bertakbir untuk sampai ke lantai langit yang kelima. Kita sujud bersama-sama
dengan para Malaikat yang terus menerus sujud sampai hari Qiamat. Kemudian kita
bertakbir untuk sampai ke lantai langit keenam dan seterusnya duduk
bersama-sama para Malaikat yang duduk terus menerus sampai hari Qiamat. Kita
bertakbir lagi untuk sampai ke lantai langit ketujuh dan bersujud lagi
bersama-sama para Malaikat yang bersujud terus menerus sampai hari Qiamat.
Akhir sekali, kita bertakbir untuk sampai ke Sidratulmuntaha terus ke Arasy
Kursi Mustawa di mana ketua para Malaikat, iaitu Malaikat Jibril pun tidak
boleh sampai. Kita duduk TAHYAT dan membaca Tahyat terus kita BERSYAHADAH,
bersolawat dan salam. Sebenarnya, gerakan yang kita lakukan semasa solat adalah
syariat para Malaikat di setiap tingkatan langit yang Nabi Muhammad saksikan di
dalam perjalanan Mikraj, seterusnya disusun sebagai tertib gerakan tubuh di
dalam solat.
TARIKAT
SOLAT - adalah pekerjaan nyawa iaitu nafas. Ianya berbentuk bacaan ayat Al
Quran, takbir, tasbih, tahmid, tahlil, solawat dan salam dengan menjaga tajwid
dan harakat nafas serta harakat bacaan.
Firman
Allah, “Dan bacalah Al-Quran dengan "Tartil".” (Al-Muzammil : 4)
HAKIKAT
SOLAT - adalah pekerjaan roh iaitu mengingati Allah dengan menyebut nama
Allah di dalam setiap harakat nafas.
Allah
berfirman “Bacalah serta ikutlah akan apa yang diwahyukan kepadamu dari
Al-Quran, dan dirikanlah solat; sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan
yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih
besar; dan Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.” (Al-Ankabuut : 45)
Firman Allah
lagi “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan
sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati
Allah dan tinggalkanlah berjual-beli, yang demikian adalah baik bagi kamu,
jika kamu mengetahui.” (Al-Jumaah: 9)
MAKRIFAT
SOLAT - ialah pekerjaan serentak syariat, tarikat dan hakikat yang naik ke
puncak Sidratul Muntaha iaitu Arasy Kursi Mustawa sebagai saksi dengan
menafikan segala-galanya melainkan wujud Allah semata-mata dan Muhammad adalah
pesuruh Allah.
Firman
Allah, “Dan ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari (tulang)
belakang mereka, dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri,
(Kemudian Allah berfirman): "Bukankah Aku Tuhan kamu?" Mereka semua
menjawab: "Benar, sesungguhnya kami menjadi saksi". Yang demikian
supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami
adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".” (Al-Araff
: 172)
Dalam konteks
‘Awaluddin Makrifatullah’, kita wajib mengenal diri kita bukanlah sekadar
tubuh, tetapi hakikatnya kita adalah Roh atau Nur Muhammad yang berasal usul
dari Muhammad dan Muhammad pula adalah Nur Allah yang berasal usul dari Allah
Rabbul Izzati iaitu Zat Yang Maha Tunggal. Maka di dalam konteks 'Akhiruddin
Makrifat Islam' untuk sampai kepada Allah, kita wajib mengikuti jejak Muhammad
iaitu SOLAT.
Firman Allah
“Bacalah serta ikutlah akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan
dirikanlah solat; sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan
mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar; dan Allah
mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.” (Al-Ankabuut : 45)
Jelas dari
firman Allah ini, seseorang yang khusyuk di dalam solat akan terhindar dari
melakukan perkara keji dan mungkar, sedangkan solat orang munafik, fasik atau
musyrik akan hanya mengundang kemurkaan Allah. Ini kerana hati mereka lalai
dari mengingati Allah sedangkan syariatnya mereka seolah-olah mendirikan solat.
Firman
Allah, “Maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Solat. (laitu) mereka yang
berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya.” (Al-Maa’uun: 4-5)
Kesimpulannya,
kita semua perlu kembali kepada Muhammad untuk sampai kepada Allah dan
satu-satunya jalan adalah dengan jalan solat.
Sila
kongsikan artikel ini kepada Ahli-ahli Muhammad yang lain.
muhammadibnuabdullah
Bismillahirrahman’nirrahim.
Solat
bukanlah sekadar rukun Islam yang ke-2, lebih dari itu, solat adalah satu jalan
untuk kita sampai kepada Allah mengikut jalan Muhammad. Solat adalah jalan yang
telah dirintis oleh Nabi Muhammad pada peristiwa Isra’ Mikraj yang
mahsyur lagi penuh hikmah dan rahsia.
Maha Suci
Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid
Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati
sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran)
Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Surah
Al-Israa’: 1)
Pernah
seorang sahabat saya bertanya bagaimana mahu mengecap nikmat kelazatan dalam
solat?? Sahabat saya itu mengakui bahawa beliau solat sekadar ikut-ikutan
dan tidak pernah menikmati kelazatan solat. Saya juga mengakui bahawa saya pun
belum merasai kemuncak nikmat kelazatan solat selain nikmat-nikmat solat yang
umum.
Di dalam
menghadapi apa jua situasi, kita mesti mendahulukan Allah. Saya menangguhkan
pertanyaan sahabat saya untuk bermunajat memohon petunjuk daripada Allah.
Kemudian sampai petunjuk Allah kepada saya berkenaan rahsia asal usul
solat.
Firman
Allah, “Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada
sesiapa yang dikehendakiNya. Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka
sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat
mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan
akal fikirannya.” (Al-Baqarah : 269)
Jika kita
teliti, di manakah sebenarnya rahsia solat? Cuba kita ingat ketika seruan azan
“Haiya’alassolah” maka kita akan menyahut
“Lahaulawala’quwatailla’billahil’aliyil’azim”. Ertinya apabila diseru “Marilah
solat” maka kita menjawab “Tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan
Allah” jelas membuktikan bahawa kita sememangnya tiada daya upaya untuk
mendirikan solat melainkan dengan Allah (Billah). Maka untuk mendapat solat
yang sempurna, solat itu mesti didirikan dengan Allah iaitu kita mesti berdiri
di dalam sifat Ketuhanan. Hanya Muhammad yang boleh berdiri di dalam sifat
Ketuhanan walaupun Muhammad itu seorang hamba dan pesuruh.
Umum
mengetahui bahawa, solat adalah kurniaan Allah, yang diterima oleh Nabi
Muhammad melalui peristiwa Isra’ Mikraj sewaktu pertemuan baginda dengan Allah
di Arasy Kursi Mustawa iaitu di kemuncak Sidratul Muntaha. Nabi Muhammad
dikurniakan solat 50 waktu sehari semalam sebagai tiang agama Islam. Bayangkan
setiap 28 minit berkumandang seruan azan dan solat wajib didirikan tanpa berdolak
dalih. Maka apa akan jadi dengan kita umat Muhammad sedangkan solat 5 waktu
yang ada ini pun sangat berat untuk didirikan?
Dalam
perjalanan turun, Nabi Muhammad bertemu dengan Nabi Musa yang menasihatkan agar
Nabi Muhammad naik semula bertemu Allah untuk memohon pengurangan. Nabi
Muhammad pun naik semula ke Arasy Kursi Mustawa bertemu Allah dan Allah
mengurangkan sebanyak 5 waktu. Proses ini berulang sebanyak 9 kali dengan
jumlah pengurangan keseluruhan adalah sebanyak 45 waktu. Maka tinggallah solat
5 waktu yang Nabi Muhammad bawa turun ke bumi untuk disyariatkan oleh sekelian
orang yang beriman. Solat bukan sekadar syariat, tetapi solat itu meliputi
urusan syariat, tarikat, hakikat dan makrifat sekali harung.
Sebagai
seorang Mukmin/Mukminah juga Muslim/Muslimah yang mahu menikmati kelazatan
solat, mestilah menunaikan solat bukan sekadar satu syariat solat, tetapi perlu
juga ditunaikan sekaligus dengan tarikat solat, hakikat solat dan makrifat
solat.
SYARIAT
SOLAT - adalah pekerjaan tubuh di mana ada 7 pergerakan utama iaitu
berdiri memeluk tubuh (Qiam) yang dimulai dengan ikrar takbiratul ihram, rukuk,
iktidal, sujud, duduk antara dua sujud, sujud semula dan duduk tahyat yang
disudahi dengan salam. Cuba teliti betul-betul, percaya atau tidak bahawa
apabila kita mendirikan solat, sebenarnya kita mengulangi perjalanan Mikraj
Nabi Muhammad.
Sabda Nabi
Muhammad, “Dirikanlah solat sebagaimana kamu melihat aku solat.” (Riwayat
al-Bukhari)
Bermula
dengan niat dan berdiri betul, apabila kita hadapkan kiblat (hati) kita ke
Kaabah, sebenarnya kita sudah sampai di dalam Kaabah dalam keadaan ber’ihram.
Apabila kita mengangkat kedua-dua tangan sebagai ikrar ‘Takbiratul Ihram’,
sebenarnya kita sedang mendaki ruang langit pertama sehingga ke
bumbungnya.
Firman
Allah, "Sesungguhnya Kami telah menghias langit yang terdekat dengan
hiasan, yaitu bintang-bintang." (As-Saffat: 6)
Bumbung
langit pertama pula adalah lantai langit kedua. Apabila kita turunkan tangan
lalu memeluk tubuh, sebenarnya pintu langit kedua sudah terbuka dan kita
berdiri (Qiam) bersama-sama para Malaikat yang terus-menerus berdiri sehingga
hari Qiamat. Apabila bertakbir untuk rukuk, kita sebenarnya sedang mendaki
ruang langit kedua sehingga ke bumbungnya. Bumbung langit kedua itu pula adalah
lantai langit ketiga. Di lantai langit ketiga kita rukuk bersama-sama para
Malaikat yang rukuk terus menerus sampai hari Qiamat. Kemudian kita bertasbih
dan bertahmid mendaki langit ketiga sehingga ke bumbungnya. Bumbung langit
ketiga adalah lantai langit keempat. Di sini kita iktidal bersama-sama para
Malaikat yang iktidal terus menerus sampai hari Qiamat.
Kemudian
kita bertakbir untuk sampai ke lantai langit yang kelima. Kita sujud bersama-sama
dengan para Malaikat yang terus menerus sujud sampai hari Qiamat. Kemudian kita
bertakbir untuk sampai ke lantai langit keenam dan seterusnya duduk
bersama-sama para Malaikat yang duduk terus menerus sampai hari Qiamat. Kita
bertakbir lagi untuk sampai ke lantai langit ketujuh dan bersujud lagi
bersama-sama para Malaikat yang bersujud terus menerus sampai hari Qiamat.
Akhir sekali, kita bertakbir untuk sampai ke Sidratulmuntaha terus ke Arasy
Kursi Mustawa di mana ketua para Malaikat, iaitu Malaikat Jibril pun tidak
boleh sampai. Kita duduk TAHYAT dan membaca Tahyat terus kita BERSYAHADAH,
bersolawat dan salam. Sebenarnya, gerakan yang kita lakukan semasa solat adalah
syariat para Malaikat di setiap tingkatan langit yang Nabi Muhammad saksikan di
dalam perjalanan Mikraj, seterusnya disusun sebagai tertib gerakan tubuh di
dalam solat.
TARIKAT
SOLAT - adalah pekerjaan nyawa iaitu nafas. Ianya berbentuk bacaan ayat Al
Quran, takbir, tasbih, tahmid, tahlil, solawat dan salam dengan menjaga tajwid
dan harakat nafas serta harakat bacaan.
Firman
Allah, “Dan bacalah Al-Quran dengan "Tartil".” (Al-Muzammil : 4)
HAKIKAT
SOLAT - adalah pekerjaan roh iaitu mengingati Allah dengan menyebut nama
Allah di dalam setiap harakat nafas.
Allah
berfirman “Bacalah serta ikutlah akan apa yang diwahyukan kepadamu dari
Al-Quran, dan dirikanlah solat; sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan
yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih
besar; dan Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.” (Al-Ankabuut : 45)
Firman Allah
lagi “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan
sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati
Allah dan tinggalkanlah berjual-beli, yang demikian adalah baik bagi kamu,
jika kamu mengetahui.” (Al-Jumaah: 9)
MAKRIFAT
SOLAT - ialah pekerjaan serentak syariat, tarikat dan hakikat yang naik ke
puncak Sidratul Muntaha iaitu Arasy Kursi Mustawa sebagai saksi dengan
menafikan segala-galanya melainkan wujud Allah semata-mata dan Muhammad adalah
pesuruh Allah.
Firman
Allah, “Dan ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari (tulang)
belakang mereka, dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri,
(Kemudian Allah berfirman): "Bukankah Aku Tuhan kamu?" Mereka semua
menjawab: "Benar, sesungguhnya kami menjadi saksi". Yang demikian
supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami
adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".” (Al-Araff
: 172)
Dalam konteks
‘Awaluddin Makrifatullah’, kita wajib mengenal diri kita bukanlah sekadar
tubuh, tetapi hakikatnya kita adalah Roh atau Nur Muhammad yang berasal usul
dari Muhammad dan Muhammad pula adalah Nur Allah yang berasal usul dari Allah
Rabbul Izzati iaitu Zat Yang Maha Tunggal. Maka di dalam konteks 'Akhiruddin
Makrifat Islam' untuk sampai kepada Allah, kita wajib mengikuti jejak Muhammad
iaitu SOLAT.
Firman Allah
“Bacalah serta ikutlah akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan
dirikanlah solat; sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan
mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar; dan Allah
mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.” (Al-Ankabuut : 45)
Jelas dari
firman Allah ini, seseorang yang khusyuk di dalam solat akan terhindar dari
melakukan perkara keji dan mungkar, sedangkan solat orang munafik, fasik atau
musyrik akan hanya mengundang kemurkaan Allah. Ini kerana hati mereka lalai
dari mengingati Allah sedangkan syariatnya mereka seolah-olah mendirikan solat.
Firman
Allah, “Maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Solat. (laitu) mereka yang
berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya.” (Al-Maa’uun: 4-5)
Kesimpulannya,
kita semua perlu kembali kepada Muhammad untuk sampai kepada Allah dan
satu-satunya jalan adalah dengan jalan solat.
Sila
kongsikan artikel ini kepada Ahli-ahli Muhammad yang lain.
muhammadibnuabdullah
No comments:
Post a Comment