Wednesday, July 22, 2009

Adoyai!

Kelmarin hari minggu kt sekolah kelab bolasepak menganjurkan pertandingan 7 sebelah tertutup. Gua selaku guru penasihat kena la pegi..
Pkl 8 lg gua dh ada kt sekolah. Bukan apa, standby takut ajk kelab buat bangang pulak. Mujur la diorang seme dh sampai.. 8steng lbh krg 1st game pun mula.. mula2 cuaca mild je sampai 10 stng, pastu panas mengelip.. peh! Tengok bdk2 main gian pulak rasanya. Kebetulan ada satu team tu, tapai terbang, tak cukup player. Jd dapat la main dgn team diorang. Team tu tak bagus, kiranya lebihan school player le. Sikit baik dari kaki bangku..
Gua as usual control midfield. Gua pun takde la bagus sangat, standard Socrates je. . : ) first round main dua game. Seri 0-0, dan menang 2-0. Walaupun main 15minit je, tapi, peh!, nafas keluar habis lubang: kot hidung n mulut biasa la, ni keluar kot pusat dan jubur dh rasanya..
Bila 1st round habis, ngam2 zohor. Gua pun cargas blk rmh. Bukan xnk tunggu, tapi banyak lg keje nk buat kt rmh. Tapi bila sampai rumah, lepas lunch n solat, punyalah lesu. Mula2 ingat nk baring jap. Tengok2 terus terbongkang.. dua jam jugak la hanyut.. adoyai! Bila sedar dh pkl 6, mula la kelam kabut. Konon2 nk lap kipas tp haram! Yang dan buat adalah siram pokok, dan basuh kete kanz n moto gua je. Pas tu hari pun maghrib..
Seperti biasa, berjemaah dengan anak2. Isya’ ke musalla jap. Niat nak buat kenduri sebelum puasa nanti, jd gua pun catat la nama kt whiteboard surau booking hari n tempah khemah. Lazimnya gua buat kenduri ajak qariah n kulaan n close friends je. Sementara mampu buat, layankan la. Cite tentang buat kenduri ni, standard tahlil n doa selamat je, n panggil org kampong n kaum kerabat pun, tak kurang 1k mesti terbarai, beb! Tapi rezeki ni Allah Taala yg Empunya, dan kita hanya panjangkan kepada yang berhak je. Gua cikgu je, beb. Tak la banyak mana sen pun. Tapi bila dikenang2, apa la nak berkira sangat, kan.. kena pulak gua pun jenis boros jugak, pantang ada duit, nk rewang je. Tu yg orang rumah tak tahan. Adoyai! Ye la, duit banyak2 pun bukan boleh bawak mati, gua cakap kt orang rumah gua.. Yg penting lepas makan minum family, poya2 dgn diorang, dan sedikit sebanyak kehendak dunia dapat tanpa perlu berhutang, selebihnya gua perabiskan je..
Pastu slepas dinner dgn family, pegi beli roti n isi minyak kanz. Balik tu, pkl 10steng, nyinggah kt rumah pek oi. Gaban pun datang.. gua sebulan skali lepak la kt sini. Sederet rumah gua je pun.. kt rmh pek oi ada wakaf, sronok beno lepaknya..
Dh lama tak jumpa mcm2 la nyembangnya.. pek oi cite ke laut dia saje. Hobi dia la, katakan.. pastu cite Michael Jackson jap. Gua bgtau kt diorang yg mj ni sebenonya dh Islam n dh pegi haji pun dengan raja kt Bahrain tahun lepas. Patutnya concert yg dia nk buat tu last concert la, dan dia nk maklum kt dunia yg dia dh amik Islam sebagai cara hidup. Tapi puak kafir tak leh terima, tu yg dibunuhnya. Gua pun cite apa yg gua baca la.. pastu cite man u lwn Malaysia pulak. Last2 cite kematian anak cina kt sprm. Personally la, gua rasa sprm mesti terlibat dalam kematian dia. Gua pun cite la apa gua baca kt website n blog. Si pek oi n gaban ni malas sikit nk membacanya. Jenuh jugak la bercerita dgn diorang. Adoyai! Sabar je la.. Sedar2 dh dekat tgh malam, beb! Besuk nk keje. Gua pun cargas balik. Tapi tak leh nak lena sebab mcm mana nk lena, petang td dh keras baguih punya.. layan la ‘three stooges’. Memang lawak betul ‘three stooges’ malam tu. Jenuh gelak sorg2. Siap control lagi sebab org rumah n dania dh tido.. akhirnya dekat 1steng gua pun mengalah.. maka mati la gua. Sekian. : 0

No comments:

 

Bali Accommodation