Sunday, August 29, 2021

Telefon Tuhan

Masa tu tahun 1972. Gua darjah satu time tu, sekolah bukit bintang @ bbbs, kt jalan sungai jernih, PJ. All boys school gua cakap lu..



Oleh kerana sekolah ni kat bandar jugak la kiranya, maka pelajar datang daripada pelbagai latar belakang: baik dari segi sosio ekonomi n juga kaum nya. Member gua time sekolah ni ada yang budak melayu, cina, india, sikh, serani. Memang meriah la n tak pernah pun terlintas perasaan sebagai seorang yang racist. We were friends beyond our skin color and our race. Brotherhood gua cakap lu.

Oleh sebab itu jugak la, bila time kelas agama je, kitorang budak yang islam ni semua pergi ke bilik khas untuk belajar agama. Time tu ustaz Kamil yang ngajo. Boleh tahan ganas jugak ustaz ni. Ada sekali tu tah apahal tah, dia angin satu badan habis dilemparnya buku kitorang masuk dalam longkang semua. Tapi biasanya dia okey jee. Dia pakai songkok, talileher dan spec. memang muka ceren je..

Satu hari tu ustaz khabo kat kitorg, “sape nak cakap dengan tuhan boleh cal nombor ni, 24344.” Kitorang pun blk sekolah  terus cari telefon. Time tu mana ada kemudahan macam sekarang.

Gua dok kt beatbase polis. Kiranya quarters polis lah kt university garden tu. Kt balai situ ada telefon. Bila anggota yang bertugas tu pegi ke bilik air, kitorg pun cepat2 dial nombor yang ustaz bagi tu.

Harammmmm!! apa pun x dapat nya. Sabo je la. Jenuh cal tak dapat2..

Lama la jugak lepas2 tu baru gua tau apa cite di sebalik nombor tersebut. Adoyai..

Layan..



No comments:

 

Bali Accommodation